Loppuraportti

Raiderahti: Osallistava esiselvitys raideliikenteen vähähiilisen logistiikan liiketoimintamuodoista kaupunkialueella

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Tekijät: Raportin tekijä: Juuso Vähä-Piikkiö, HSY; Raportin julkaisu ja ulkoasu: Aino Hatakka, HSY
Päivämäärä:
18.6.2024
Julkaisun nimi:
Loppuraportti - Raiderahti: Osallistava esiselvitys raideliikenteen vähähiilisen logistiikan liiketoimintamuodoista kaupunkialueella
Sarjan nimi ja numero:
HSY:n julkaisuja 8/2024
Asiasanat: 2024, ilmastonmuutos, kestävä liikkuminen, pääkaupunkiseutu
ISBN (pdf): 978-952-7146-90-3
ISBN (html): 978-952-7146-89-7
ISSN (verkkojulkaisu): 1798-6095
Kieli: fi
Sivuja: 15
:
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
PL 100
00066 HSY
puh. 09 1561 2110
www.hsy.fi
Lisätietoja: aino.hatakka@hsy.fi
Copyright:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY

Kuvat ja tilastot: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Forum Virium Helsinki Oy, Helsingin seudun liikenne HSL, Traficom, Norwegian Centre for Transport Research, Zürichin kaupunki, Oulun yliopisto, CONTAI

Tiivistelmä

Esiselvityksen tavoitteena oli tutkia mahdollisuuksia multimodaaliseen kuljetusketjuun, joka tukeutuisi olemassa olevaan kaupunkiraideinfraan. Tavoitteena oli selvittää kuljetusketjun toteutettavuutta ja reunaehtoja.

Mahdollisuudet kaupunkiraideperustaisen jakelun toteuttamiseksi Helsingin seudulla ovat esiselvityksen perusteella nykytilanteessa heikot. Toteutuakseen raidejakelumalli vaatisi tuekseen merkittävää regulaatiota tai toimintaympäristömuutosta, olemassa olevaa cityjakeluhubia, mittavia investointeja sekä avainsidosryhmien tahtotilan muuttumista.

Raidejakelukonseptin haasteet johtuvat muun muassa olemassa olevasta kalustosta ja raideverkosta sekä käytettävissä olevasta niukasta henkilöliikennettä häiritsemättömästä operatiivisesta aikaikkunasta. Jakeluliikenteen ajosuoritekilometrivähenemän ja päästövähennyspotentiaalin näkökulmasta raideperustaisen jakelun tuottamat hyödyt ovat alueellisesta näkökulmasta rajalliset.

Logistiikkatoimijoiden ja -asiakkaiden kiinnostus hankkeessa kehitettyjä mahdollisia jakelumalleja kohtaan oli vähäistä henkilöliikenteen lomassa toimivaa kuriirimallia lukuun ottamatta. Hankkeen tavoitteena oli etsiä ja kehittää raidejoukkoliikennettä tukevia uusia liiketoimintamalleja. Esiselvitys kuitenkin osoitti, että erilliset logistiikkavuorot saattavat oleellisesti häiritä henkilöliikenteen palvelutasoa ja häiriöhallintaa nykyisellä rataverkolla toimiessaan.

Esiselvityksen perusteella voidaan todeta, että raideperustaisen jakelun kapasiteetti, jakelukohdekohtainen sovellettavuus ja yleinen skaalautuvuus ovat nykyisessä toimintaympäristötilanteessa heikkoja. Räätälöidyt kohdekohtaiset ratkaisut ovat silti mahdollisia.