Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2022

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Tekijät: Saija Korhonen, Kati Loukkola, Harri Portin ja Jarkko Niemi
Päivämäärä:
27.6.2023
Julkaisun nimi:
Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2022
Sarjan nimi ja numero:
HSY:n julkaisuja 1/2023
Asiasanat: 2022, ilmanlaatu, pääkaupunkiseutu
ISBN (pdf): 978-952-7146-67-5
ISBN (html): 978-952-7146-68-2
ISSN (painettu): 1798-6095
ISSN (verkkojulkaisu): 1798-6095
Kieli: fi
Sivuja: 18
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi
Copyright:
Kartat: copyright merkinnät karttojen yhteydessä
Graafit ja muut kuvat: HSY
Kansikuva: HSY / Saija Korhonen
Kuvituskuvat: HSY

Päästöt

Merkittävimmät ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla ovat tieliikenne, puunpoltto tulisijoissa ja energiantuotanto. Tässä vuosiraportissa kuvaajat on pääasiassa piirretty vuosille 2003–2022. Pidempiä aikasarjoja löytyy aiemmista vuosiraporteista sekä osoitteesta hsy.fi/paastotrendit. Päästötrendit-sivulle on koottu pääkaupunkiseudun päästötietoja päästölähteittäin, joidenkin päästölähteiden osalta aina vuodesta 1986 eteenpäin.

Pääkaupunkiseudun päästöt ovat laskeneet merkittävästi pitkällä aikavälillä. Energiantuotannossa suurimmat muutokset tapahtuivat 1980–1990-luvulla, kun voimalaitoksiin rakennettiin rikinpoistolaitoksia, siirryttiin niukkarikkisten polttoaineiden käyttöön ja maakaasun käyttö yleistyi. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana trendi on ollut laskeva erityisesti tieliikenteen vähentyneiden päästöjen takia. Päästöjä on vähentänyt myös autokannan uusiutuminen ja päästöjen vähennystekniikkojen kehitys.

Vuonna 2022 pääkaupunkiseudulla rikkidioksidin päästöt kasvoivat noin 40 %, typenoksidien päästöt noin 5 % ja hiukkaspäästöt noin 25 % vuoteen 2021 verrattuna (kuva 15.1). Suurin osa pääkaupunkiseudun rikkidioksidin päästöistä tulee energiantuotannosta (taulukko 15.1 ja kuva 15.1). Vuonna 2022 typenoksidien päästöistä noin puolet oli peräisin energiantuotannosta ja kolmannes tieliikenteestä. Hiukkaspäästöistä suurin osa tulee energiantuotannosta ja puunpoltosta tulisijoissa.

Vaikutukset ilmanlaatuun
• Autoliikenteellä on suuri vaikutus ilmanlaatuun, koska pakokaasupäästöt vapautuvat hengityskorkeudelle. Lisäksi autoliikenne tuottaa epäsuoria hiukkaspäästöjä eli katupölyä.
• Työmaat aiheuttavat erityisesti pölyhaittoja.
• Tulisijojen päästöt voivat ajoittain heikentää ilmanlaatua merkittävästi pientalovaltaisilla asuinalueilla.
• Laivaliikenne voi aiheuttaa hetkittäin kohonneita pitoisuuksia satamien lähialueilla.
• Energiantuotannon päästöt vapautuvat korkeista piipuista, joten niillä on melko vähäinen vaikutus hengitysilman laatuun.
• Teollisuutta on pääkaupunkiseudulla vain vähän, joten sen osuus alueen kokonaispäästöistä on pieni. Teollisuuden päästöt aiheuttavat kuitenkin toisinaan paikallisia ongelmia, kuten haju- ja pölyhaittoja.
• Kasvihuonekaasupäästöt eivät vaikuta hengitysilman laatuun, ja niistä HSY laatii vuosittain erillisen raportin.
Taulukko 15.1. Eri epäpuhtauksien päästöt ja eri päästölähteiden osuudet kokonaispäästöistä pääkaupunkiseudulla vuonna 2022. Määrät ilmoitettu yksikköinä tonnia per vuosi (t/v).
SO2
%
NOx
%
Hiukkaset
%
CO
%
VOC
%
Energiantuotanto 5)
3234
97
4204
51
151
45
3766
36
165
15
Pienet pistelähteet 1)
14
0
110
1
1
0
141
1
129
12
Puunpoltto tulisijoissa 2)
55
1
124
37
2619
25
280
25
Liikenteen pakokaasut
Tieliikenne 3)
5
0
2343
28
54
16
3223
31
416
38
Satamat 6)
37
1
1097
13
11
2
115
1
61
6
Lentoliikenne
42
1
514
6
1
0
619
6
49
4
Yhteensä
3332
100
8323
100
338
100
10482
100
1100
100

1) Ympäristöhallinnon YLVA-tietojärjestelmään raportoidut päästötiedot v. 2021 ELY:n valvomista laitoksista. Energiantuotannon, satamien ja lentoliikenteen päästötiedot saadaan suoraan toiminnanharjoittajilta paitsi energiantuotannon
CO- ja VOC-päästötiedot, jotka ovat YLVASTA. (Uudenmaan ELY-keskus 2022)

2) Puunpolton päästöarvio vuodelle 2018 (Ohtonen ym. 2020, HSY:n julkaisuja 1/2020)

3) LIPASTO -laskentajärjestelmällä arvioidut päästöt vuodelta 2022 (VTT 2023). Lisäksi liikenteen ei-pakokaasuperäisiä hiukkaspäästöjä arviolta 600–1500 t/a (Kupiainen ym. b 2015)

4) Lentoliikenteen päästöihin lasketaan mukaan lentokoneiden päästöt alle 915 metrin korkeudessa, eli LTO-syklin (Landing and Take Off Cycle) aikana ja Finavian oman maakaluston päästöt.

- arvio puuttuu

Kuva 15.1. Pääkaupunkiseudun päästöjen kehittyminen 2003–2022. Tieliikenteen päästölaskenta uusiutui vuonna 2015. Pienissä pistelähteissä ovat mukana vain YLVA-rekisteriin ilmoitetut päästöt. Lentoliikenteen päästötietoja on ollut käytettävissä 2002 alkaen. Puunpoltto tulisijoissa tuli laskentaan mukaan 2014.

Energiantuotanto

Suurin osa pääkaupunkiseudun energiantuotannon päästöistä tulee voimalaitoksista. Lämpökeskuksia käytetään yleisimmin talvella lisälämmön tuotantoon. Energiantuotannon päästöt purkautuvat korkeista piipuista, joten ne leviävät laajalle alueelle eivätkä yleensä aiheuta paikallisesti korkeita pitoisuuksia. Pääkaupunkiseudulla sähköenergia ja kaukolämpö tuotetaan pääosin yhteistuotantona, jolloin polttoainetta säästyy ja päästöjä jää syntymättä noin 40 % verrattuna siihen, että sähkö ja lämpö tuotettaisiin erikseen.

Pääkaupunkiseudulla on kolme ympäristöluvallista energiantuotantoyhtiötä: Helen Oy, Fortum Power and Heat Oy (tässä raportissa Fortum Espoo) ja Vantaan Energia Oy. Yhtiöillä on alueella kuusi sähkön ja lämmön yhteistuotantovoimalaitosta, 21 lämpökeskusta ja Kellosaaren varavoimalaitos (kuva 15.1.1).

Kuva 15.1.1. Voimalaitosten ja lämpökeskusten sijainnit vuonna 2022 pääkaupunkiseudulla.

Pidemmällä aikavälillä energiantuotannon päästöt ovat laskeneet merkittävästi. Energiantuotannossa suurimmat muutokset tapahtuivat 1980-luvulla, kun voimalaitoksiin rakennettiin rikinpoistolaitoksia. Päästöjä on myös laskenut öljyn käytön väheneminen sähkön- ja lämmöntuotannossa viimeisen parinkymmen vuoden aikana. Lämpökeskuksissa öljyä on korvattu kivihiilellä ja maakaasulla sekä kotimaisilla polttoaineilla. Öljyä käytetään nykyään pääasiassa varapolttoaineena.

Päästöjä on vähennetty myös korvaamalla kivihiiltä vähäpäästöisemällä maakaasulla. Maakaasun lähipäästöt ovat pienemmät kuin muilla fossiilisilla polttoaineilla, eikä siitä synny lainkaan haitallisia rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöjä. Päästöjen vähenemisen taustalla on ollut myös biomassan lisääntynyt käyttö energianlähteenä. Biomassan osuus polttoaineena on kasvanut tasaisesti viime vuosina pääkaupunkiseudulla ja vuonna 2022 biomassan osuus käytetystä polttoaineesta oli 12 % (kuva 15.1.2).

Kuva 15.1.2. Eri polttoaineiden käyttömäärät pääkaupunkiseudun energiantuotannossa vuosina 2003–2022.

Energiatuotannon päästöjen vähentymiseen ovat vaikuttaneet myös kiristyvät päästörajat sekä kehittyvät poltto- ja puhdistustekniikat. Vuosittaiset muutokset johtuvat mm. sääolosuhteista ja sitä kautta lämmitystarpeesta sekä vesivoiman saatavuudesta. Merkittäviä tekijöitä energiantuotannon päästöjen vähentymiseen ovat myös yhteispohjoismainen sähköntuotantorakenne ja päästöoikeuksien hinta.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmikuussa 2022 vaikutti merkittävästi energiamarkkinoihin ja johti energian hintojen nousuun sekä eri polttoaineiden saatavuus ongelmiin. Maakaasun hinta lähti nousuun jo kesällä 2021, ja putkikaasun tuonnin päättyminen Venäjältä vähensi edelleen kaasun käyttöä energiantuotannon polttoaineena (kuva 15.1.2). Tämä näkyi myös päästömäärien kasvussa ja käytettyjen polttoaineiden suhteessa. Fossiilisista polttoaineista maakaasun päästöt ovat pienimmät.

Eri polttoaineiden käyttöön vaikuttaa niiden saatavuus ja hinta. Energiakriisi nosti kivihiilen kulutusta energiantuotannossa. Kasvusta huolimatta pitkällä aikavälillä kivihiilen merkitys energiantuotannon polttoaineen on vähentynyt. Vuonna 2029 Suomessa ei saa enää käyttää kivihiiltä energiantuotannon polttoaineena. Pääkaupunkiseudun energiantuotantolaitokset luopuvat kivihiilen käytöstä jo kuitenkin ennen tätä.

Energiantuotannon osuus pääkaupunkiseudun vuoden 2022 rikkidioksidipäästöistä oli 97 %, typenoksidien päästöistä 51 % ja hiukkaspäästöistä 44 % (taulukko 15.1). Vuonna 2022 energiantuotanto pääkaupunkiseudulla väheni reilu 17 % verrattuna edelliseen vuoteen. Edelliseen kymmenen vuoden keskiarvoon verrattuna energiantuotanto väheni 16 % (kuva 15.1.3).

Kuva 15.1.3. Energiantuotannon kehittyminen vuosina 2003–2022. Tuotantolukuihin on laskettu yhteen tuotettu nettosähkö- ja nettokaukolämpöenergia. Vaakasuoralla viivalla on kuvattu vuosien 2012–2021 keskiarvo.

Energiantuotannon päästöt ja ominaispäästöt vaihtelevat vuosittain (kuva 15.1.4 ja taulukko 15.1.1). Edellisvuoteen verrattuna energiantuotannon rikkidioksidipäästöt lisääntyivät hieman alle 40 % ja typenoksidipäästöt 6 % ja hiukkaspäästöt tuplaantuivat. Verrattuna edellisen 10 vuoden keskiarvoihin rikkidioksidipäästöt olivat kuitenkin reilut 10 % ja typenoksidipäästöt 26 % pienemmät. Hiukkaspäästöt olivat 10 vuoden keskiarvoon verrattuna noin 5 % suuremmat. Myös ominaispäästöissä oli kasvua. Energiantuotannon ominaispäästöillä tarkoitetaan päästömäärää, joka aiheutuu tuotettua energiayksikköä kohti (yksikkö mg/kWh). Ominaispäästöihin vaikuttavat muun muassa energiantuotannon ja siirron häviöt sekä polttoaine ja sen laatu.

Vuonna 2022 energiantuotantoon käytetyistä polttoaineista suurin osa oli kivihiiltä (62 %). Maakaasua ja öljyä oli molempia noin 10 %. Bioöljyn, biokaasun, hakkeen, pellettien, ja turpeen yhteenlaskettu osuus käytetyistä polttoaineista oli yhteensä 12 %. Yhdyskuntajätteen osuus oli 9 %. Vuoteen 2021 verrattuna kivihiilen kulutus kasvoi 8 % ja öljyn käyttö polttoaineena tuplaantui. Yhdyskuntajätteen käyttö polttoaineen lisääntyi hieman. Maakaasun kulutus väheni 73 % ja bioöljyn, biokaasun, hakkeen, pellettien ja turpeen yhteenlaskettu kulutus väheni myös hieman. (Helen Oy 2022, Fortum Espoo 2022, Vantaan Energia 2022)

Helen Oy:n energiantuotanto väheni 18 % vuonna 2022 verrattuna edellisvuoteen. Vuonna 2022 rikkidioksidipäästöt lisääntyivät 28 % (ominaispäästöt 56 %) verrattuna vuoteen 2021. Hiukkaspäästöt ja hiukkasten ominaispäästöt olivat yli kaksinkertaiset edellisvuoteen verrattuna. Typenoksidipäästöt kasvoivat 7 % (ominaispäästöt 30 %) edellisvuoteen verrattuna. Verratessa edellisen 10 vuoden keskiarvoon rikkidioksidipäästöt olivat noin 19 % ja hiukkaspäästöt 31 % suuremmat. Typenoksidipäästöt vähenivät 22 % verrattuna edelliseen 10 vuoteen. (Helen Oy 2023)

Vuonna 2022 Fortum Espoon energiantuotanto väheni 16 % edellisvuoteen verrattuna. Rikkidioksidipäästöt olivat kaksinkertaiset ja ominaispäästöt 2,5 kertaiset edellisvuoteen verrattuna. Myös hiukkaspäästöt tuplaantuivat ja ominaispäästöt olivat 2,5 kertaiset edellisvuoteen verrattuna. Typenoksidipäästöt kasvoivat 4 % (ominaispäästöt 23 %) edellisvuoteen verrattuna. Edellisten 10 vuoden keskiarvoon verrattaessa rikkidioksidipäästöt olivat 51 %, typenoksidipäästöt 43 % ja hiukkaspäästöt 52 % pienemmät. (Fortum Espoo 2023).

Vantaan Energian energiantuotanto väheni 17 % vuonna 2022 verrattuna edellisvuoteen. Rikkidioksidipäästöt kasvoivat 27 % vuoteen 2021 verrattuna (ominaispäästöt 54 %). Typenoksidipäästöt kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 5 % (ominaispäästöt 23 %). Hiukkaspäästöt kasvoivat 43 % (ominaispäästöt 73 %) verrattuna edellisvuoteen. Edellisen 10 vuoden keskiarvoon verrattaessa rikkidioksidipäästöt olivat 58 % ja typenoksidipäästöt 18 % pienemmät, kun taas hiukkaspäästöt olivat kaksinkertaiset. (Vantaan Energia 2023)

Kuva 15.1.4. Energiantuotannon päästöjen ja ominaispäästöjen kehitys vuodesta 2003 alkaen. Vaakasuoralla viivalla on kuvattu päästöjen edellisen 10 vuoden keskiarvo. Ominaispäästöt on laskettu jakamalla päästöt tuotetulla energialla.
Taulukko 15.1.1. Energiantuotannon rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöt pääkaupunkiseudulla vuosina 2000–2022. Määrät ilmoitettu yksikköinä tonnia per vuosi (t/v).
SO2
Helen
Fortum Espoo
Vantaan Energia
NOx
Helen
Fortum Espoo
Vantaan Energia
Hiukkaset
Helen
Fortum Espoo
Vantaan Energia
2000
2962
1056
545
2000
3906
1404
824
2000
291
107
21
2001
3543
1350
854
2001
4698
1494
1222
2001
309
65
26
2002
3369
1351
727
2002
5004
1641
1456
2002
273
43
34
2003
5192
1598
1017
2003
6017
1829
1402
2003
587
45
36
2004
3482
1403
582
2004
5110
1571
1144
2004
709
44
21
2005
2057
1337
587
2005
4217
1432
1128
2005
169
39
16
2006
3954
1566
697
2006
5806
1599
1221
2006
301
47
10
2007
3091
1577
695
2007
5335
1404
1194
2007
258
68
17
2008
1422
1532
866
2008
4568
1462
1353
2008
155
78
7
2009
2044
1365
987
2009
5139
1454
1369
2009
116
68
21
2010
2484
758
909
2010
5638
1347
1467
2010
124
32
9
2011
1945
1129
753
2011
4463
1351
1148
2011
124
30
3
2012
2191
1584
883
2012
4367
1532
1365
2012
108
67
6
2013
2243
1815
942
2013
3891
1681
1240
2013
128
76
8
2014
1961
1607
673
2014
4144
1626
1164
2014
127
59
4
2015
1563
1807
571
2015
3555
1381
1132
2015
74
48
6
2016
2790
1428
281
2016
3556
1496
876
2016
112
63
3
2017
2188
1403
416
2017
3618
1399
807
2017
103
49
3
2018
2075
1130
468
2018
3562
1206
821
2018
86
37
3
2019
1919
1304
210
2019
3226
978
834
2019
51
42
4
2020
1378
496
46
2020
2100
711
605
2020
60
20
4
2021
1877
310
152
2021
2526
697
747
2021
51
11
7
2022
2410
631
193
2022
2696
723
785
2022
118
23
10

Pienet pistelähteet

Pienillä pistelähteillä tarkoitetaan tässä ympäristöhallinnon YLVA-järjestelmään raportoituja vuoden 2021 päästöjä. Järjestelmään raportoidaan ympäristölupavelvollisten laitosten päästöjä, joita ovat esimerkiksi kaatopaikkakaasulaitokset, jätevedenpuhdistamot, lääketehtaat, painolaitokset, pakkausteollisuus, maalaamot, polttoainevarastot, louhinta- ja murskausalueet sekä asfalttiasemat. Pääkaupunkiseudulla on melko vähän lupavelvollisia laitoksia, mutta matalan päästökorkeuden takia niillä voi olla paikallisia vaikutuksia ilmanlaatuun.

Päästöarvio Pienet pistelähteet sisälsivät vuosina 2007–2014 myös kunnille ilmoitetut muut ympäristölupavelvolliset pistelähteet. Tässä vuosiraportissa raportoidaan pienistä pistelähteistä vain ympäristöhallinnon YLVA-järjestelmään raportoidut päästöt. Tässä esitetyt YLVA-päästötiedot ovat vuodelta 2021 (Uudenmaan ELY-keskus 2022). Kauniaisissa ei ole merkittäviä pieniä pistelähteitä

Liikenne

Tieliikenne

Tieliikenteen päästöissä on mukana henkilöautojen, linja-autojen, pakettiautojen, kuorma-autojen, moottoripyörien, mopojen ja mopoautojen päästöt. Tieliikenteestä aiheutuvia merkittävimpiä suoria pakokaasupäästöjä ovat hiukkaset, typenoksidit, hiilimonoksidi ja haihtuvat orgaaniset yhdisteet (VOC), jotka ovat pääosin hiilivetyjä (HC).

Pakokaasupäästöt ovat 2000-luvulla laskeneet teknisen kehityksen myötä liikenteen kasvusta huolimatta (kuva 15.1). Vuonna 2007 pitkään jatkunut kasvu tieliikenteen liikennesuoritteessa (ajetut kokonaiskilometrit vuodessa) pysähtyi ja suorite lähti laskemaan, mutta vuodesta 2014 alkaen se lähti taas kasvuun. Muutokset päästökertoimissa ja suoritearvioissa vaikuttavat osittain lukuihin. Suorien pakokaasupäästöjen lisäksi liikenne nostattaa ilmaan teiden pinnalta erikokoisia hiukkasia (resuspensio). Ne ovat peräisin mm. asfaltin kulumisesta ja hiekoitussepelistä sekä renkaiden ja jarrujen kulumatuotteista.

Vuosina 2020 ja 2021 koronapandemia laski liikennemääriä pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2022 tieliikennesuorite kasvoi noin 0,5 %, mutta oli vielä noin 6 % pienempi kuin ennen koronapandemiaa vuonna 2019. Tieliikenteen pakokaasut tuottivat pääkaupunkiseudun typenoksidipäästöistä 28 % ja hiukkaspäästöistä 16 %. Pääkaupunkiseudulla hiilivetypäästöistä 38 % ja häkäpäästöistä 31 % tulee tieliikenteestä (taulukko 15.3.1 ja 15.3.2).

Liikennesuorite vuonna 2022 oli pääkaupunkiseudun yleisillä teillä ja kaduilla noin 5 800 miljoonaa ajoneuvokilometriä. Henkilöautojen osuus liikennesuoritteesta oli 79 %, paketti- ja kuorma-autojen osuus oli yhteensä 16 %, linja-autojen osuus oli noin 1,5 % ja moottoripyörien, mopojen ja mopoautojen osuus oli yhteensä 4 %. Tarkemmin tarkasteltuna suurimmat osuudet vuoden 2022 liikennesuoritteesta olivat katalysaattoreilla varustetuilla bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla (45 %) sekä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (30 %). Viimeisen viiden vuoden aikana sähkökäyttöisten henkilöautojen ajoneuvosuoritteet ovat kymmenkertaistuneet. Pääkaupunkiseudulla henkilöautojen ajoneuvokilometrisuoritteesta sähköautot muodostavat hieman alle 5 % (VTT 2023).

Kupiaisen ym. (b 2015) tekemän suuntaa antavan arvion mukaan pääkaupunkiseudun liikenteen ei-pakokaasuperäisten hiukkasten päästöt olivat vuosina 2008–2012 PM2,5-kokoluokassa noin 100–165 t/v ja PM10-kokoluokassa noin 600–1150 t/v. Vuonna 2022 liikenteen suorat pakokaasun hiukkaspäästöt olivat 54 tonnia, joten sekä pakokaasujen että katupölyn hiukkasilla on erittäin merkittävä vaikutus ilmanlaatuun pääkaupunkiseudulla.

Kuva 15.3.1. Tieliikenteen rikkidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas-, hiilimonoksidi- ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) vuosipäästöt pääkaupunkiseudulla 2003–2022. Määrät ilmoitettu yksikköinä tonnia per vuosi (t/a). Oikealla tieliikenteen ajoneuvosuoritteet samalla ajanjaksolla, yksikkö miljoonaa kilometriä vuodessa (Mkm/a).
Taulukko 15.3.1 Tieliikenteen rikkidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas-, hiilimonoksidi- ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) vuosipäästöt Helsingissä ja Vantaalla vuosina 2000–2022. Määrät ilmoitettu yksikköinä tonnia per vuosi (t/a).
Helsinki
SO2
NOx
Hiukkaset
CO
VOC
Vantaa
SO2
NOx
Hiukkaset
CO
VOC
2000
13
4376
220
19963
3145
2000
8
3182
154
10712
1634
2001
13
4186
207
19231
3016
2001
8
3049
145
10325
1568
2002
13
4014
193
17676
2759
2002
8
2931
135
9492
1432
2003
8
3800
177
15772
2443
2003
5
2792
123
8476
1263
2004
5
3615
162
14164
2186
2004
3
2660
112
7607
1122
2005
4
3427
151
12781
1963
2005
2
2530
104
6857
1000
2006
4
3189
139
11327
1741
2006
2
2359
95
6064
877
2007
4
2972
127
10139
1563
2007
2
2197
87
5421
777
2008
3
2731
113
8796
1358
2008
2
2008
77
4688
669
2009
3
2444
101
7716
1196
2009
2
1768
67
4107
581
2010
3
2316
92
6875
1064
2010
2
1672
61
3660
512
2011
3
2177
83
6166
960
2011
2
1564
55
3273
455
2012
3
2051
75
5326
835
2012
2
1465
50
2816
391
2013
3
1895
68
4764
742
2013
2
1332
44
2489
341
2014
2
1772
61
4379
676
2014
2
1227
39
2237
301
2015
2
1901
62
3824
510
2015
2
1382
42
2025
228
2016
2
1706
53
3365
440
2016
2
1292
38
1811
198
2017
2
1609
47
2861
375
2017
2
1155
33
1557
166
2018
2
1514
42
2547
330
2018
2
1057
29
1379
146
2019
2
1418
36
2267
296
2019
2
978
25
1243
130
2020
2
1255
32
1930
273
2020
2
863
22
1097
127
2021
2
1099
26
1635
235
2021
1
762
19
960
109
2022
2
1005
23
1469
212
2022
2
706
17
899
99
Taulukko 15.3.2 Tieliikenteen rikkidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas-, hiilimonoksidi- ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) vuosipäästöt Espoossa ja Kauniaisissa vuosina 2000–2022. Määrät ilmoitettu yksikköinä tonnia per vuosi (t/a).
Espoo
SO2
NOx
Hiukkaset
CO
VOC
Kauniainen
SO2
NOx
Hiukkaset
CO
VOC
2000
7
2683
130
9546
1462
2000
0,2
97
5
157
56
2001
7
2567
122
9219
1405
2001
0,2
93
5
155
54
2002
7
2464
113
8500
1287
2002
0,3
90
4
150
49
2003
4
2348
104
7613
1140
2003
0,2
85
4
142
44
2004
3
2235
95
6858
1019
2004
0,1
81
4
136
39
2005
2
2124
88
6209
914
2005
0,1
77
3
131
35
2006
2
1975
81
5522
810
2006
0,1
72
3
126
31
2007
2
1837
74
4964
725
2007
0,1
68
3
122
28
2008
2
1679
66
4320
630
2008
0,1
63
3
115
24
2009
2
1488
58
3805
553
2009
0,1
56
2
110
21
2010
2
1401
53
3406
491
2010
0,1
54
2
106
19
2011
2
1309
48
3065
442
2011
0,1
51
2
102
17
2012
2
1226
43
2653
384
2012
0,1
48
2
98
14
2013
2
1134
40
2403
343
2013
0,1
45
2
89
13
2014
1
1033
35
2208
312
2014
0,1
44
1
83
12
2015
1
1107
36
1919
228
2015
0,04
32
1
63
8
2016
1
1034
32
1719
199
2016
0,04
29
1
55
7
2017
1
974
29
1490
169
2017
0,03
25
1
46
5
2018
1
907
26
1347
152
2018
0,04
23
1
41
5
2019
1
849
23
1210
135
2019
0
23
1
38
5
2020
1
723
19
996
122
2020
0
21
1
35
5
2021
1
682
17
918
112
2021
0
18
0
30
4
2022
1
614
14
828
101
2022
0
17
0
27
4

Päästöarvio Pääkaupunkiseudun tieliikenteen suorat päästöt vuodelta 2022 on saatu VTT:ltä (2023). Päästöt on arvioitu käyttäen VTT:n LIPASTO-laskentamallin (lipasto.vtt.fi) LIISA-laskentajärjestelmää, johon on päivitetty IPCC:n Guidebook 2016 mukaiset päästökertoimet. Tieliikenteen päästölaskenta uusiutui vuonna 2015. Väylävirasto on muuttanut suoritelaskennan perusteita vuoden 2017 laskentaan.

Satamat

Pääkaupunkisedulla on kolme ympäristöluvallista satamaa: Vuosaari, Eteläsatama (sis. Katajanokan sataman) ja Länsisatama (sis. Hernesaaren sataman). Vuonna 2018 satamien luokittelu muuttui, ja aiemmissa vuosiraporteissa käytettiin erilaista satamaluokittelua. Trendikuvauksia varten saatiin vuonna 2018 Helsingin Satama Oy:ltä päästötiedot vuosilta 2012–2017 takautuvasti uudella luokittelulla.

Vuosaaren satama on rahtisatama, joka palvelee kontti- ja roroliikennettä. Eteläsatama ja Länsisatama ovat matkustajasatamia. Länsisatama on Suomen vilkkain matkustajasatama sekä vilkas tavaraliikenteen solmukohta. Eteläsatamasta ja Katajanokalta on vilkkaat linjaliikenneyhteydet Tallinnaan ja Tukholmaan, lisäksi niillä on risteilyliikennettä. Katajanokalla on kansainvälisten risteilyalusten laituripaikat. Satamat velvoitetaan ympäristöluvissa seuraamaan toimintansa vaikutuksia ilmanlaatuun.

Helsingin Satama Oy:n tekemään satamatoiminnan päästöarvioon sisältyvät alusten päästöt Helsingin satamien laitureissa ja satamajärjestyksen mukaisilla vesiliikennealueilla. Mukana ovat alusten päästöjen lisäksi muun satamatoiminnan kuten työkoneiden, satamassa asioivien rekkojen sekä kuorma- ja henkilöautojen päästöt. Helsingin Satama Oy:n hallinnoimilla laitureilla ei ole niin sanottua pienveneilytoimintaa. Sen sijaan Helsingin Satama Oy:n laitureille kiinnittyvien jahtien päästöt on laskettu mukaan satamien päästöarvioihin.

Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n tiukennukset Itämerellä liikennöivien alusten polttoaineiden rikkipitoisuuksiin ovat parantaneet ilmanlaatua. Heinäkuussa 2010 astui voimaan alusten polttoaineen rikkipitoisuuden tiukennus 1,5 %:sta 1 %:iin koko Itämerellä ja alusten ollessa satamissa yli 2 tuntia 0,1 %:iin. Satamien rikkidioksidipäästöt vähenivät selkeästi vuodesta 2009 vuoteen 2010. Vuoden 2015 tammikuussa 0,1 %:n pitoisuusraja laajennettiin koskemaan koko Itämerta (kuva 15.5).

Vuonna 2012 satamien yhteenlasketut rikkidioksidin päästöt olivat 155 tonnia ja vuonna 2022 päästöt olivat 37 tonnia (Helsingin Satama 2023). Mittaukset ovat osoittaneet ilmanlaadun parantuneen huomattavasti Itämeren satamien alueilla alusten polttoaineiden tiukempien rikkipitoisuusvaatimusten myötä (CE Delf, 2016). Vuonna 2012 hengitettävien hiukkasten päästöt olivat 24 tonnia ja vuonna 2022 päästöt olivat 6 tonnia. Satamien typenoksidien päästöt ovat vuodesta 2012 vähentyneet lähes 250 tonnia. (Helsingin Satama 2023)

Vuoteen 2021 verrattuna satamatoimintojen päästöt nousivat hieman vuonna 2022. Satamien osuus pääkaupunkiseudun vuoden 2022 typenoksidipäästöistä oli 13 % ja muista epäpuhtauksista 1–6 % (taulukko 15.1). Aluskäyntimäärät Helsingin satamissa nousivat vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna 3 %, aluskäyntimäärät ovat vielä kuitenkin pienemmät kuin vuonna 2019 ennen koronapandemiaa (kuva 15.6). Vuonna 2022 kokonaistavaraliikenteen määrä nousi ja samoin myös kokonaismatkustajamäärä, joka kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna (Helsingin Satama 2023)

Helsingin Satama on viime vuosina ottanut käyttöön maasähkön useammassa satamassa ja käyttöönottoa laajennetaan edelleen tulevina vuosina. Maasähkö parantaa ilmanlaatua ja vähentää hiilidioksidipäästöjä sekä melua satamien lähistöllä. Helsingin satamien laivaliikenteen päästöt vähenevätkin edelleen tulevaisuudessa.

Kuva 15.5. Satamakohtaiset päästöt vuosina 2012–2022. (VOC=HC)

Kuva 15.6. Helsingin satamien aluskäynnit vuosina 2003–2022.

Lentoliikenne

Lentoliikenteen päästöihin lasketaan mukaan lentokoneiden päästöt alle 915 metrin korkeudessa, eli LTO-syklin (Landing and Take Off Cycle) aikana ja Finavian oman maakaluston päästöt. LTO-syklin päästöt ulottuvat lentoonlähdöissä noin kuuden kilometrin etäisyydelle lentoasemasta ja laskeutumisissa noin 18 kilometrin etäisyydelle. Tästä johtuen kaikki LTO-syklin aikaiset päästöt eivät kohdistu pääkaupunkiseudulle. Paikalliseen ilmanlaatuun vaikuttavat kaikki alle 300 metrin korkeudessa tapahtuvat lentoliikenteen päästöt.

Lentoliikenteen päästöt vaihtelevat vuosittain johtuen liikennemäärien muutoksista ja lentoyhtiöiden lentokaluston muutoksista LTO-syklin osalta. Ominaispäästöt ja polttoaineen kulutus ovat erilaiset eri konetyypeillä. Maakaluston päästöjen määrän vaihteluun vaikuttavat myös talven sääolosuhteet.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla lentoliikenteen päästöt muodostavat 95 % ja Finavian maakaluston päästöt enimmillään 5 % lentoasema-alueen päästöistä. Hiukkaspäästöt on raportoitu vain maakaluston osalta, eli lentokoneiden hiukkaspäästöjen tiedot puuttuvat. Lentoasema-alueella on myös muita toimijoita kuten maahuolintayhtiöt, joiden maakaluston toiminta aiheuttaa päästöjä. Sotilasilmailu sekä helikopterilennot tai purjelentokoneet eivät ole päästölaskelmissa mukana. (Finavia a 2023)

Vuonna 2022 Helsinki-Vantaan lentoaseman lentokoneiden ja maakaluston yhteenlaskettu polttoaineen kulutus kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Myös rikkidioksidin, typenoksidien, hiilimonoksidin ja VOC-päästöjen määrät olivat noin kaksinkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna. Maakaluston hiukkaspäästöt nousivat vain hieman. LTO-syklien määrä kasvoi 83 %. Lentoliikenteen osuus pääkaupunkiseudun vuoden 2021 päästöistä oli 0–6 % komponentista riippuen (taulukko 15.1.) (Finavia a 2023). Lentoliikenteen matkustajamäärät kolmikertaistuivat vuonna 2022 verrattuna edelliseen vuoteen. Matkustajamäärät olivat kuitenkin vielä noin puolet siitä mitä vuonna 2019 ennen koronapandemiaa (Finavia b 2023).

Junaliikenne

Junaliikenteen suorat päästöt ovat pienet, koska liikennöinti pääkaupunkiseudulla tapahtuu suurimmaksi osaksi sähköjunilla. Välillisiä päästöjä muodostuu sähköntuotannosta, mutta ne sisältyvät osittain raportissa esitettyihin energiantuotannon päästöihin.

Työkoneet

Työkoneet ovat merkittävä ilmansaasteiden lähde. VTT arvioi koko Suomen työkoneiden päästöjä osana liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmää (LIPASTO). Viimeisin päivitys työkoneiden päästömalliin (TYKO 2015) tehtiin vuonna 2014, jolloin uudistettiin päästökertoimet. Kuntakohtaisiin työkoneiden päästöarvioihin liittyy toistaiseksi suuria epävarmuuksia, ja siksi niitä ei käsitellä tässä.

Puunpoltto tulisijoissa

Ilmaan vapautuu epäpuhtauksia myös pienistä päästölähteistä, joita ei säädellä ympäristölupamenettelyllä. Näitä ovat esimerkiksi talokohtainen lämmitys. Noin 80 prosentissa pääkaupunkiseudun pientaloista poltetaan puuta. Puuta käytetään pääasiassa lisälämmityksenä, saunan lämmittämisessä ja tunnelman luomisessa. Talokohtaiset puunkäyttömäärät ovat suhteellisen pieniä, mutta puun käytön suuri merkitys päästölähteenä johtuu pientalojen suuresta määrästä pääkaupunkiseudun tiheästi rakennetuilla asuinalueilla.

Puunpolton päästöarvio on tehty edellisen kerran vuodelle 2018. Sen mukaan puunpolton päästöt pääkaupunkiseudulla ovat 124 tonnia pienhiukkasia (PM2,5), 40 tonnia mustaa hiiltä (BC), 55 tonnia typenoksideja (NOx), 280 tonnia haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (VOC), 2619 tonnia hiilimonoksidia (CO) ja 211 kilogrammaa bentso(a)pyreeniä (BaP) (Ohtonen ym. 2020).

Puun pienpoltto aiheuttaakin merkittävän osan pääkaupunkiseudun hiukkasten, mustan hiilen, bentso(a)pyreenin, haihtuvien orgaanisten yhdisteiden ja hiilimonoksidin päästöistä. Puunpoltto tulisijoissa on suurin polttoperäisten hiukkaspäästöjen lähde pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi tulisijojen hiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin autoliikenteen pakokaasujen hiukkaspäästöt pääkaupunkiseudulla.

Puunpoltto tulisijoissa aiheuttaa päästöjä, joilla on merkittäviä vaikutuksia ilmanlaatuun ja ihmisten terveydelle, koska päästöt purkautuvat matalalle asuinalueilla ja puuta poltetaan yleensä siihen aikaan, kun ihmiset ovat kotona.