Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2020

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Tekijät: Saija Korhonen, Kati Loukkola ja Harri Portin
Päivämäärä:
25.5.2021
Julkaisun nimi:
Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2020 - Vuosiraportti
Sarjan nimi ja numero:
HSY:n julkaisuja 1/2021
Asiasanat: ilmanlaatu, pääkaupunkiseutu
ISBN (pdf): ISBN 978-952-7146-54-5
ISBN (html): ISBN 978-952-7146-55-2
ISSN (painettu): ISSN 1798-6095
ISSN (verkkojulkaisu): ISSN 1798-6095
Kieli: fi
Sivuja: 18
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
Ilmalantori 1, 00240 Helsinki
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi
Copyright:
Kartat: copyright merkinnät karttojen yhteydessä
Graafit ja muut kuvat: HSY
Kansikuva: HSY / Saija Korhonen
Kuvituskuvat: HSY

Rikkidioksidi

Ulkoilmassa oleva rikkidioksidi on pääosin peräisin energiantuotannosta ja laivojen päästöistä. Rikkidioksidipäästöt ovat laskeneet huomattavasti viime vuosikymmenten aikana, joten pitoisuudet ulkoilmassa ovat nykyisin matalia. Rikkidioksidi ei ole enää merkittävä ilmanlaadun ongelma pääkaupunkiseudulla. Satamien ja huippulämpökeskusten lähellä ei enää yleensä esiinny kohonneita lyhytaikaispitoisuuksia, jotka haittaisivat lähistön asukkaita.

Pääkaupunkiseudun rikkidioksidipitoisuudet laskivat huomattavasti 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa. Mittauksia aloitettaessa 1970-luvulla vuosipitoisuustaso oli yli 30 µg/m3, mutta nyt pitoisuudet ovat alle 1 µg/m3. Tärkeimpiä syitä pitoisuuksien laskuun olivat aluksi matalien lähteiden (muun muassa kiinteistökohtainen öljy- ja hiililämmityksen) päästöjen väheneminen. Lisäksi 1980-luvun puolivälistä alkaen voimalaitosten rikinpoistolaitosten rakentaminen, niukkarikkisten polttoaineiden käyttöön siirtyminen ja maakaasun käytön yleistyminen laskivat rikkidioksidipitoisuuksia. Myös laivaliikenteen päästönormit ovat tiukentuneet vuosina 2010 ja 2015. Vuoden 2015 tammikuussa astui voimaan alusten polttoaineen rikkipitoisuuden tiukennus 1 prosentista 0,1 prosenttiin koko Itämerellä, mikä näkyy satamien ilmanlaadussa (kuva 12.1).

Kuva 12.1. Rikkidioksidin vuosikeskiarvot vuosina 2000–2020 eri mittausasemilla. Rikkidioksidin pitoisuudet ovat nykyään alhaisia.

Vuonna 2020 rikkidioksidin pitoisuuksia mitattiin kantakaupungin tausta-asemalla Kalliossa, maaseudun tausta-asemalla Luukissa ja sataman vaikutusalueella Länsisatamassa. Pitoisuudet olivat hyvin matalia ja selvästi raja- ja ohjearvojen alapuolella (kuva 12.2 ja taulukko 12.1). Vuosikeskiarvo oli kaikilla mittausasemille alle 1 µg/m3. Korkeimmat mitatut vuorokausiarvot olivat Luukissa 1 µg/m3, Kalliossa 3 µg/m3 ja Länsisatamassa 3 µg/m3. Korkeimmat tuntipitoisuudet olivat Luukissa 5 µg/m3, Kalliossa 19 µg/m3 ja Länsisatamassa 15 µg/m3.

Kuva 12.2. Rikkidioksidin vuosikeskiarvot Kalliossa, Luukissa ja Länsisatamassa vuonna 2020.
Taulukko 12.1. Rikkidioksidipitoisuudet pääkaupunkiseudulla ovat yleensä matalia suhteessa niitä sääteleviin normeihin.
SO2
µg/m3
Asettaja
Ylitys 2020
Asema
Vuorokausiraja-arvo
125
saa ylittyä 3 vrk vuodessa
VN asetus 79/2017
Ei
-
Tuntiraja-arvo
350
saa ylittyä 24 tuntia vuodessa
VN asetus 79/2017
Ei
-
Vuorokausiohjearvo
80
saa ylittyä kerran kuukaudessa
VN päätös 480/1996
Ei
-
Tuntiohjearvo
250
saa ylittää 1 % kuukauden tunneista
VN päätös 480/1996
Ei
-
Varoituskynnys
500
3 peräkkäistä tuntia
VN asetus 79/2017
Ei
-
Kriittinen taso (kasvillisuus)
20
vuosikeskiarvo ja talvikeskiarvo
VN asetus 79/2017
Ei
-