Henkilöstökertomus 2022

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Päivämäärä:
27.3.2023
Julkaisun nimi:
Henkilöstökertomus 2022
Kieli: fi
Sivuja: 8
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Ilmalantori 1
00240 Helsinki
puhelin 09 156 11
www.hsy.fi

Johdanto

Vuonna 2022 pääsimme vihdoin rakentamaan uutta normaalia koronan jälkeen. Tosin heti vuoden alussa olimme uuden kansainvälisen kriisin äärellä, joka heilutti turvallisuuttamme ehkä jopa koronaa enemmän. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan kyseenalaisti monella tavalla meidän jokaisen kokemuksen tutusta ja turvallisesta, mutta HSY:lle pääkaupunkiseudun kriittisten palveluiden tuottajana se toi myös turvallisuuden ja toiminnan varmuuden aivan uudenlaiseen fokukseen. Tässäkin tilanteessa, siirtyessämme toisenlaisesta uhasta toiseen, todistimme meidän työntekijöidemme ja organisaation hienoa resilienssiä ja pystyimme huolehtimaan edelleen toimintakyvystämme ensiluokkaisesti.

Korona ja Ukraina haastoivat toden teolla myös jaksamistamme. Tuen tähän me varmistimme kattavien työterveyshuollon palveluiden avulla. Työhyvinvoinnista huolehdimme vuoden aikana monin eri toimenpitein. Työterveyshuollon palveluita oli käytössä ja niitä tarjottiin aktiivisesti sekä mielen jaksamiseen että myös edelleen koronan ehkäisemiseen. Samaan aikaan pääsimme toteuttamaan normaalia työterveyshuollon toimintaa, mm työpaikkaselvityksiä ja terveystarkastuksia.

Työturvallisuuteen liittyviä panostuksia tehtiin aktiivisesti. Tavoitteellistimme työturvallisuutta myös kirjaamalla yhteisiä tavoitteita strategiakorttiin. Meillä oli tavoitteena sekä nolla tapaturmaa että nollatoleranssi kiusaamiselle. Nolla tapaturmaa ei toteutunut ja emme saaneet käännettyä tapaturmia laskuun, vaan niiden määrä pysyi aiemmalla tasolla. Positiivista oli, että tapahtuneet tapaturmat aiheuttivat aiempaa vähemmän sairauspoissaoloja, mutta emme voi tuudittautua tähän, vaan tekemistä tapaturmien vähentämiseksi on jatkettava sitkeästi ja määrätietoisesti. Sen sijaan nollatoleranssi työpaikkakiusaamiselle -projekti tuotti tulosta ja kokemus epäasiallisesta käytöksestä ja kiusaamisesta väheni merkittävästi. Tätäkin työtä on jatkettava varmistaaksemme hyvin alkanut kehitys.

Työterveyshuollon kustannukset ja sairauspoissaolot nousivat verrattuna edellisiin poikkeuksellisiin vuosiin ja palasimme kustannuksissa ja poissaoloissa ennen koronaa tasolle. Työkykyjohtamisen toimintamallin toteuttamista selkiytettiin vuoden aikana ja sen myötä meillä on odotukset, että tullemme saamaan lukuja uudelleen laskuun.

Osaamisessa painopisteenä oli työturvallisuuteen liittyvien lakisääteisten koulutusten ja riskien arviointien kouluttavan kyselyn lisäksi erityisesti digiosaamiseen panostaminen ja digiosaamismerkkejä suoritettiinkin aktiivisesti vuoden aikana. Esihenkilöiden perehdyttämisen lisäksi aloitettiin uudistamaan koko talon perehdytysmallia.

Palkanmaksun ulkoistaminen Monetralle käynnistyi vuoden vaihteessa. Palkanmaksun käyttöönotto tapahtui sujuvasti yhteistyössä Monetran, henkilöstöyksikön ja työntekijöiden kanssa. Isoihin muutoksiin liittyy aina uuden oppimista ja niin tässäkin. Työajanhallinnan uudistamisen edellyttämä järjestelmä kilpailutettiin ja käyttöönottoprojekti aloitettiin syksyllä. Itse järjestelmän käyttöönotto tapahtuu 2023 keväällä.

Syksyn Pulssikyselyn perusteella on moni asia edistynyt organisaatiossamme ja samalla on todettava, että meillä on vielä paljon tekemistä työhyvinvointimme edistämiseksi. Uusi strategiakausi alkoi vuoden 2023 alussa ja rakensimme viime vuonna aktiivisesti yhdessä uuden strategian sisältöjä. Työn murroksen kokonaisuudessa pääsemme jatkamaan aiemmin aloitettua vuorovaikutuskulttuurimme kehittämistä ja rakentamaan uusia askeleita mm. johtamisen kehittämisessä, henkilöstön osaamisen systematisoinnissa ja tunnistamisessa. Palkkausta ja palkitsemisen kannustavuutta, dynaamisuutta ja avoimuutta unohtamatta. Tavoitteenamme on kumppanuus, jossa veto- ja pitovoimainen työnantaja sekä osaava ja kehittyvä henkilöstö kohtaa.

Toimintaympäristön asettamista haasteista huolimatta olemme suoriutuneet vuodesta hienosti. Haastavaan vuoteen mahtui myös paljon valon ja ilon hetkiä, kun saimme vihdoin tulla yhteen parin vuoden tauon jälkeen, tavata toisiamme sekä toimistolla että juhlistamisen merkeissä, viettää joulujuhlat ja kukittaa ansioituneet työntekijämme. Tehdä töitä toistemme äärellä. Muistattehan, että jokainen teistä on arvokas. Kiitos kuluneesta vuodesta, teidän kanssanne on ilo työskennellä.

Helsingissä, 15.3.2023

Tommi Fred
Toimitusjohtaja