HSY Brändikäsikirja

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Tekijät: HSY:n viestintä- ja neuvontayksikkö
Päivämäärä:
11.12.2020
Julkaisun nimi:
HSY Brändikäsikirja
Kieli: fi
Sivuja: 2
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi

Visuaalisen ilmeen ohjeisto

Sivulle on koottu HSY:n pää- ja alabrändien ohjeet.

Yleiset ohjeet nettisivuilla

hsy.fi/ilme

Sivuilta löydät yleiset suuntaviivat, värimääritykset, logon käyttöohjeineen sekä ohjeistukset työmaakylteille.

Design system

HSY:n design system on digitaalisen tuotteen tyyli- ja rakennusopas. Opas yhdistää mm. perinteisten brändioppaiden sisältämät visuaaliset elementit kuten logot, fontit ja värit sekä digipalveluissa olennaiset peruspalikat kuten painiketyylit, pudotusvalikot ja lomakkeet.

HSY:n design system on koottu verkkosivujemme elementeistä ja tyylimäärittelyistä. Nämä ohjaavat kaikkea ilmettämme digitaalisissa palveluissa järjestelmästä tai alustasta riippumatta.

https://hsy-designsystem.frontify.com/d/uDLH5JM8bUz3/guidelines

Ohjeita mainostoimistoille ja muille yhteistyötahoille

Aineistovaatimukset

  • Kaiken toimittava pc-ympäristössä ja avoimet tiedostot Adoben Illustrator, InDesign tai Photoshop -muodossa.
  • Kampanjafontit ainoastaan Adoben pilvikirjastosta (Type Kit)
  • Tiedostonimet vanhanaikaisesti: ei skandeja (ÅÄÖ), välilyöntejä tms.

HSY:n Ilmastoinfo

Linkki:

HSY:n Ilmastoinfon graafinen ohjeisto

(pdf)

Oikea tapa käyttää HSY:n ja Ilmastoinfon logoja yhdessä.

Metsäpirtin multa

HSY:n Metsäpirtin mullan ilmeessä hyödynnetään HSY:n värejä ja fontteja: päävärinä HSY:n keskivihreä ja fonttiperheenä Interstate. Otsikkofonttina käytetään kuitenkin poikkeuksellisesti slab serif (egyptian) -tyylisiä fontteja. Painotuotteissa otsikkofonttina 4/2021 käytetään Adelle-nimistä fonttiperhettä.

Hierarkisesti Metsäpirtin multa on omassa markkinoinnissaan ja viestinnässään pääbrändi. HSY on kuitenkin aina allekirjoittamassa logon ja vastuuta kuvaavan virkkeen muodossa. Ainoastaan poikkeustapauksissa HSY tiputetaan pois (äärimmäisen pieni nettibanneri tmv.).

Kuvakonsepti

HSY:n perustehtävä:

Tuotamme ja järjestämme korkealaatuisia vesi- ja jätehuoltopalveluja sekä ajantasaista seudullista tietoa kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.

Kuvakonsepti ponnistaa strategiasta

Kuvat tukevat HSY:n strategiaa ja arvoja

Kuvasisällöt

HSY:n kuvat viestivät edelläkävijyyttä.

Yhtenäinen valokuvamaailma

  • Kuvat kertovat HSY:n toiminnan vaikutuksesta ihmisten arjessa, seudun ympäristön hyvinvoinnissa ja sen kehittymisessä.
  • Kuvissa näytetään HSY:n asiakkaita arjessa.
  • Kuvissa kierrätetään ja korostetaan ympäristövastuuta.
  • Kuvia käytetään HSY:n viestinnässä ja toiminnan markkinoinnissa. Kuvien tulee olla yhdisteltävissä keskenään.

Tärkeintä kuvissa:

  • ympäristö
  • ihmiset
  • yksityiskohdat

HSY:n arvot näkyvät kuvissa

Arvoja ovat:

  • vastuullisesti
  • palveluhenkisesti
  • avoimesti
  • uudistuen

Esim. Palveluhenkisyys näkyy kuvissa esimerkiksi HSY:n toimipisteiden siisteydessä.

Tavoitteet kuvien osalta

  1. Luoda tunnistettava tapa opastaa ja puhua asiakkaille.
  2. Näyttäytyä yhtenäisenä sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.
  3. Ympäristöasiantuntijuuden vahvistaminen.

Kuvatyyli

”Melkein kuin oikeaa arkea”

  • Dokumentaarista, mutta suunnitellumpaa.
  • Hallittua ja pelkistettyä.
  • Valaistus ja lähestymistapa on dokumentaarinen.
  • Rajattu aihepiirin kuvaus.
  • Totuudenmukainen - viehättävä ja urbaani.
  • Vuodenajat ja vuorokaudenajat näkyvät kuvissa

Rakennetaan HSY:lle yhtenäistä kuvamaailmaa

  • Eri kuvauksista syntyneen materiaalin tulee olla helposti yhdisteltävisssä:
  • Kuvaustilanteissa pyritään ottamaan samasta aiheesta erilaisia rajauksia ja kuvakulmia.
  • Pääsääntöisesti vain vaakakuvia.
  • Selkeä sommittelu toimii niin pienessä kuin suuressakin koossa.

Valaistus on luonnollinen

  • Kuvien valaistuksessa käytetään mahdollisuuksien mukaan vallitsevaa luonnonvaloa.
  • Lisävaloa tuodaan kuviin tarvittaessa vallitsevaa ja keinovaloa yhdistämällä.

Kaikissa kuvauksissa kuvataan myös yksityiskohtia

  • Kohteen tulee erottua selkeästi. Tarvittaessa kuvataan pienellä syväterävyysalueella.
  • Myös liike-epäterävyyttä voidaan käyttää, jos se sopii aiheeseen.

Kuvakulmista useita variaatioita

  • Kohteista, ihmisistä ja asioista tulee kuvata useita näkökulmia.
  • Tämä toteutetaan vaihtamalla kuvakulmaa, etäisyyttä ja lähestymistapaa.

Kuvien värimaailma

HSY:n värimaailma saa näkyä kuvissa

  • HSY:lle on turkoosien pääväriensä lisäksi määritetty omat sävyt yleisimmistä väreistä.
  • Yhtä tai muutamaa tukiväriä voi käyttää kuvissa mausteena.
  • HSY:n värit seuraavilla sivuilla.

Ihmiset kuvissa

”Ihan oikeita ihmisiä.”

Kuvissa esiintyy siisti ja kuvauksellinen…

  • kaupunkilainen
  • vastuullinen yhteistyökumppani
  • työstään innostunut HSY:läinen

…jotka ajattelevat ympäristöään ja viihtyvät kameran edessä. Kuvauksissa pyritään käyttämään mainosmalleja.

Kuvissamme asiakkaat ovat:

  • Positiivisia
  • Aktiivisia kaupunkilaisia
  • Ympäristötietoisia ja kierrättävät

Kuvissa huomioidaan asiakaskunnan diversiteetti. HSY:n asiakaskunta on monimuotoinen eri ikäisten ja näköisten erilaisista taustoista tulevien ihmisten joukko, jonka koko kirjo esiintyy HSY:n valokuvissa.

Omat työntekijät ja yhteistyökumppanit puolestaan:

  • palveluhenkisiä
  • vastuullisia
  • ystävällisiä ja avoimia
  • ympäristöstään välittäviä

HSY:n kuvissa saavat näkyä erilaiset elämisen muodot:

  • Perheet, sinkut, vanhukset, lapset jne.
  • Kuvia otetaan sekä urbaanissa kaupunkiympäristössä että taajamissa.
  • Kuvat ovat dokumentaarisia ja kuvattavat katsovat kameraan vain satunnaisesti.
  • Kuvattavat eivät ole vaivaantuneita.
  • Vaatetus on värikästä, mutta ajatonta.
  • Vuodenajat ja vuorokauden ajat saavat näkyä kuvissa.

Kuvitukset

  • Pelkistettyjä informatiivisia kuvituksia käytetään tekstin tukena.
  • Sarjakuvat ja realistisempi kuvitus (esim. 3D)saattavat joskus toimia valokuvia ja pelkistettyä kuvitusta vahvemmin. Nämä ovat räätälöityjä erikoistoteutuksia, eli kustannuksiltaan suurempia (3D) ja vaativat pidempiä aikatauluja.
  • Kuvitukset sidotaan pää- ja tukiväreillä osaksi HSY:n ilmettä.
  • Viestintä on aina mukana, kun kuvituksia suunnitellaan ja tilataan

Kuvien tilaamisen käytännöt

Suunnittelu ja tilaus

  • HSY:n viestintä koordinoi kuvauksia. Näin varmistetaan että kuvat ovat linjassa keskenään ja että ne tukevat HSY:n strategiaa ja arvoja.
  • Kuvaus suunnitellaan huolellisesti ja tilataan viestinnästä HSY:n kuvatilauslomakkeella.
  • Kuvia tarvitseva tekee kuvauksista yksityiskohtaisen toimeksiannon (tilauksen) viestintään. Kuvaukset on itsenäinen työvaihe, johon tilaaja osallistuu vain tarvittaessa: esimerkiksi, jos teknisiä yksityiskohtia on vaikea kuvailla toimeksiannossa.
  • Kuvaustilanteessa uusia kuva-aiheita tai taiteellisia näkemyksiä ei tulisi enää pyytää, vaan pysyä ennalta tehdyssä suunnitelmassa.

Työnkulku

  • Kuvista toimitetaan esikatselukuvat valintoja varten
  • kuvien tilaaja ja viestintä (molemmat HSY:stä) tekevät kuvavalinnat yhdessä
  • Valitut kuvat käsitellään ja toimitetaan HSY:n kuvapankkiin

Kuvankäsittely

  • Hillityllä kuvankäsittelyllä pyritään dokumentaariseen lopputulokseen.
  • Kuviin tehdään tarvittavat kontrasti- ja sävysäädöt raikaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Kuvien käyttöoikeudet

Kuvat ostetaan täysin käyttöoikeuksin. Oikeuksiin eivät kuitenkaan sisälly tekijänoikeudet tai myynti kolmansille osapuolille.