Henkilöstökertomus 2020

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Päivämäärä:
12.3.2021
Julkaisun nimi:
Henkilöstökertomus 2020
Kieli: fi
Sivuja: 4
Yhteystiedot:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Ilmalantori 1
00240 Helsinki
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi

Johdanto

Vuosi 2020 oli HSY:n 10-vuotisjuhlavuosi. Aloitimme juhlavuoden koko talon yhteisillä kakkukahveilla kaikissa toimipisteissä tammikuussa. Suunnitelmissa oli juhlia työkavereiden kesken pitkin vuotta erilaisten sisäisesti suunniteltujen tapahtumien ja toimenpiteiden merkeissä. Vuosi sai kuitenkin täysin ennakoimattoman käänteen koronavirus Covid-19-pandemian myötä.

Vaikka HSY onkin vielä nuori, meillä työskentelee edelleen suuri joukko työntekijöitä, jotka vuonna 2010 siirtyivät HSY:lle sen perustamisvaiheessa kunnallisista edeltäjäorganisaatioista. Muistamme vuosittain pyöreitä palvelusvuosia saavuttaneita työntekijöitä. Palvelusaikaan lasketaan mukaan yhtäjaksoinen palvelussuhde HSY:n edeltäjäorganisaatioista alkaen. Vuoden 2020 aikana 52 henkilöllä tuli täyteen 20, 30 ja neljällä työntekijällä jopa uskomattomat 40 vuotta yhtäjaksoista työskentelyä. Yhteistä juhlatilaisuutta ei koronan takia järjestetty, mutta juhlistamme näitä hienoja työuria porukalla myöhemmin.

Kaikkea toimintaamme ohjaavat arvomme: vastuullisesti, avoimesti, palveluhenkisesti ja uudistuen. Viime keväänä johtoryhmä hyväksyi HSY:n ensimmäisen sosiaalisen vastuun sitoumuksen nimeltään ”Yhdessä teemme maailman kestävimmän kaupunkiseudun - Olemme hyvän työelämän kehittäjä ja kanssamme on sujuva ja mukava asioida”. Sitoudumme julkisesti muun muassa tavoittelemaan sähköisten palvelujemme laatutasoa 5/5, työ- ja vuorovaikutuskulttuurin käsikirjan laatimiseen sekä anonyymien rekrytointien käyttöönottoon. Valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta palkitsi HSY:n sosiaalisen vastuun sitoumuksen vuoden 2020 kolmen parhaan yhteiskuntasitoumuksen joukossa.

Avoimuus ja palveluhenkisyys ovat tärkeä osa meneillään olevaa työ- ja vuorovaikutuskulttuurin kehittämistä. Avoimuutta lisää yhteistyö ja kommunikointi sekä omien tai oman tiimin kokemusten, ajatusten ja ideoiden jakaminen rohkeasti yli yksikkörajojen. Korkealaatuinen keskinäinen viestintä on olennainen osa palveluhenkistä asiakaspalvelua.

Olemme tarkastelleet ja arvioineet useita sisäisiä prosesseja ja laatineet niihin uusia toimintamalleja. Työntekijöiden arjessa uudistukset tulevat näkymään esimerkiksi sujuvampina prosesseina, vastuiden selkeytenä sekä mielekkäämpinä työtehtävinä.

Enemmän yhdessä – hengessä tekeminen on juurtumassa osaksi arkeamme ja työ- ja vuorovaikutuskulttuuriamme. Myös työssämme strategian mahdollistajapäämäärän ”Hyvän työelämän kehittäjä” edistämisessä haluamme tehdä mahdollisimman laajaa yhteistyötä läpi organisaation ja näin lisätä mahdollisuuksia olla vaikuttamassa asioihin, jotka viime kädessä koituvat kaikkien työyhteisöön kuuluvien eduksi.

Pandemiasta huolimatta toimintamme säilyi vakaana ja henkilöstö sopeutui hienosti poikkeusoloissa työskentelyyn sekä läsnä- että etätyössä. Korona-ohjeita on noudatettu tunnollisesti. Mukana on varmasti myös ripaus onnea, mutta toistaiseksi koronatartuntoja on todettu henkilöstön keskuudessa vain vähän ja olemme välttyneet laajoilta altistumisketjuilta. Haastavasta tilanteesta huolimatta monet asetetut tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan. Tästä kuuluu kiitos kaikille työntekijöillemme, jotka ottivat vastuun pandemian aikaisesta turvallisesta työskentelystä ja kykenivät työssään säilyttämään keskittymisen olennaiseen koronan muuttamassa maailmassa.

Helsingissä, 9.3.2021

Raimo Inkinen

Toimitusjohtaja