Siirry sisältöön .hsy-etusivu-header .header-section .container{width:100%;max-width:980px;margin:0 auto} .hsy-etusivu-header .header-section .container .logo{height:85px} .hsy-etusivu-header .navitem{float:left;margin-right:35px} .hsy-etusivu-header #logo img{float:left;height:100%} .hsy-etusivu-header .header-section .title{color:rgb(255,255,255);float:left;margin:28px 0 0 10px} .hsy-etusivu-header .header-section .user{font-size:16px;padding-top:30px} .hsy-etusivu-header .header-section .container .navi-wrapper{width:100%;padding-bottom:15px} .hsy-etusivu-header .header-section .container .navi-wrapper .navigation{max-width:1200px;width:100%} .hsy-etusivu-header .header-section .container .navi-wrapper .navigationmobile{display:none;float:right;margin:14px 10px 0} .hsy-etusivu-header .header-section .container .navi-wrapper .navigation a{font-family:"SourceSansPro-Regular";font-weight:600;font-size:15px;color:rgb(255,255,255);text-decoration:none} .hsy-etusivu-header .sivustohaku-button{color:rgb(0,128,123);border-radius:0px 4px 4px 0px;display:inline-block;padding:5px 14px;background-color:rgb(255,255,255);cursor:pointer;position:absolute;top:0;right:-53px;border-width:0px 0px 0px 1px;height:100%} .hsy-etusivu-header .sivustohaku-button:hover{background-color:rgb(0,128,123);border-color:rgb(255,255,255);color:rgb(255,255,255)} .hsy-etusivu-header .btn-search{background:rgb(0,156,167);border:0} .hsy-etusivu-header .btn-search img{width:16px} .hsy-etusivu-header .haku{height:85px;padding-top:25px} .hsy-etusivu-header .haku .form-control{border:0;padding-right:12px !important} .hsy-etusivu-header .mobile-haku{height:85px;padding-top:30px;float:right} .hsy-etusivu-header .mobilesearch{background-color:rgb(0,128,123);right:0;min-height:50px;position:absolute;padding:10px 56px 5px 15px;top:85px;width:100%;min-width:300px;z-index:2} .hsy-etusivu-header .form-control:placeholder{color:rgb(0,128,123)} .hsy-etusivu-header .form-control::-webkit-input-placeholder{color:rgb(0,128,123)} .hsy-etusivu-header .form-control::-moz-placeholder{color:rgb(0,128,123)} .hsy-etusivu-header .form-control:-ms-input-placeholder{color:rgb(0,128,123)} .hsy-etusivu-header .form-control:-moz-placeholder{color:rgb(0,128,123)} .hsy-etusivu-header .navbar-collapse{border:none;box-shadow:none} .hsy-etusivu-header .navbar-toggle .icon-bar{background-color:rgb(255,255,255);border-radius:0;height:4px;width:26px} .hsy-etusivu-header .hakutulos-icon{width:16px;height:16px;top:7px !important;right:8px} .hsy-etusivu-header #sivustohaku.loading{background-image:none;background-position:right center;background-repeat:no-repeat} .hsy-etusivu-header #sivustohaku.loading{background-image:url(/images/ajax-loader.gif)} .hsy-etusivu-header .navi-wrapper .navigation .navitem.active a{border-bottom:3px solid rgb(255,255,255);padding-bottom:5px} .hsy-etusivu-header .sivustohaku-icon{width:22px;height:22px;display:none !important} .hsy-etusivu-header .has-feedback label.sr-only ~ .form-control-feedback{right:10px;top:5px} @media all and (max-width:768px) {.hsy-etusivu-header .dropdown-navigation{padding-left:30%} .hsy-etusivu-header .header-section .container .navi-wrapper .navigationmobile{display:none} .hsy-etusivu-header .haku{padding-top:35px} .hsy-etusivu-header .navigation .navitem{width:100%;display:block;padding-bottom:6px;margin-bottom:6px;border-bottom:1px solid rgb(45,204,211)} }@media all and (max-width:426px) {.hsy-etusivu-header #logo img{height:65%;margin-top:14px} .hsy-etusivu-header .dropdown-navigation{padding-left:10%} }
  • Etusivu
  • Raportit
  • Esitteet
HSY logo Etusivulle
.etusivu-pikahaku #quicksearch{background-color:rgb(255,255,255);border:2px solid rgb(0,156,167);position:absolute;top:60px;right:2%;z-index:100;max-width:875px;margin:0 auto;height:575px;overflow:auto;width:96%} .etusivu-pikahaku .searchresultfooter{display:inline-block;height:31px;line-height:31px;text-align:right;width:100%} .etusivu-pikahaku .searchresultfooter a{color:rgb(255,255,255);margin-right:12px;text-decoration:none;font-size:15px;font-weight:600}

Henkilöstökertomus 2018

Julkaistu

Asiasanat
Sarjan nimi ja julkaisu
Näytä kaikki hakutulokset

Henkilöstökertomus 2018

Tiedot

Julkaisija:
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Julkaisun nimi:
Henkilöstökertomus 2018
Kieli:
fi
Sivuja:
6

Yhteystiedot:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi

Tiedot

Utgivare:
Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster
Språk:
fi
Sidorna:
6

Yhteystiedot:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi

Tiedot

Published by:
Helsinki Region Environmental Services Authority
Language:
fi
Pages:
6

Yhteystiedot:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
PL 100
00066 HSY
puhelin 09 156 11
faksi 09 1561 2011
www.hsy.fi

Lataa PDF-tiedosto
  • 1 Johdanto
  • 2 Keskeiset kehittämistoimenpiteet henkilöstönäkökulmasta
    • 2.1 HSY:n strategian henkilöstöosion toteutuminen
    • 2.2 Työturvallisuusjohtaminen ja sen kehittäminen
    • 2.3 Työkykyjohtaminen ja sen kehittäminen
    • 2.4 Työhyvinvointijohtaminen ja sen kehittäminen
    • 2.5 Osaamisen kehittäminen
  • 3 Henkilöstön määrä, työajan jakautuminen ja henkilöstörakenne
    • 3.1 Henkilöstömäärä ja henkilötyövuodet
    • 3.2 Työajan jakautuminen
    • 3.3 Henkilöstörakenne
  • 4 Eläköityminen ja vaihtuvuus
    • 4.1 Eläköityminen
    • 4.2 Vaihtuvuus
  • 5 Palkkakulut 
  • 6 Henkilöstötoimikunta

1 Johdanto

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän henkilöstökertomus julkaistaan nyt kahdeksannen kerran. Se sisältää kuvaukset keskeisistä kehittämistoimenpiteistä, henkilöstön määrästä, työajan jakautumisesta, henkilöstörakenteesta, eläköitymisestä ja vaihtuvuudesta, palkkakuluista, työterveyshuollosta ja terveydellisestä toimintakyvystä sekä henkilöstötoimikunnasta. Kertomuksen sisältö noudattaa pääosin aikaisempien kertomuksien perusrakennetta.

Kertomuksen tilastotiedot on kerätty henkilöstöhallinnon tietojärjestelmistä, kirjanpidosta, työterveyshuollon, Kuntien eläkevakuutuksen ja vakuutusyhtiöiden tilastoista.

Helsingissä 27.2.2019

Ulla Pitkänen

henkilöstöjohtaja

  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
  • Seuraava

2 Keskeiset kehittämistoimenpiteet henkilöstönäkökulmasta

Tässä luvussa esitetään HSY:n strategiasta nousevat henkilöstöön liittyvät tavoitteet toimenpiteineen ja toteumineen sekä työturvallisuus-, työkyky- ja työhyvinvointijohtamiseen, osaamisen kehittämiseen, palkkaukseen ja palkitsemiseen ja muihin keskeisiin henkilöstöä koskeviin aiheisiin liittyvät kehittämistoimenpiteet.

2.1 HSY:n strategian henkilöstöosion toteutuminen

Taulukko 1. Henkilöstöön liittyvien strategisten tavoitteiden toteutuminen
Strateginen
päämäärä
TTS 2018 - 2020
tavoite
Toimenpiteet
2018
Toteutuma
31.12.2018
Houkutteleva työnantaja, jolla on hyviä suorituksia tavoitteleva muutoksiin kykenevä ja hyvinvoiva henkilöstö Henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista paranee • Päivitetyn työhyvinvointiohjelman jalkautus
•Henkilöstökyselyn 2017 tulosten perusteella tehtyjen kehittämissuunni-telmien toteutus
• Päihdeohjelma ja VATU -prosessin valmennus esimiehille
Työhyvinvointiohjelma on toteutettu suunnitelmien mukaisesti. Henkilöstökyselyn 2017 tulosten perusteella on tehty suunnitelmia ja niitä on toteutettu, mutta riskiin tehtyjen merkintöjen mukaan kaikki eivät ole tehneet suunnitelmia riskiin. Esimiehille on annettu Päihdeohjelma ja VA-TU -prosessin valmennusta.
Henkilöstön kokemus osaamisen kehittämisestä paranee • Osaamiskartoituksia jatketaan työntekijäryhmittäin. Kartoituksen tuloksia käytetään hyödyksi koulutuksien suunnitte-lussa, perehdyttämisessä ja tehtäväkierroissa. Kar-toitukset ovat myös osana vuosittain käytävää kehityskeskustelua. Resurssivajeesta johtuen osaamiskartoituksia ei ole tehty suunnitellussa laajuudessa.
Tuloksiin ja vaikutuksiin tähtäävä toimintakulttuuri Henkilöstön kokemus johtamis- ja toimintakulttuurin kannustavuudesta paranee • Työtä uudella tyylillä mallin käyttöönotto ja seuranta
• Päivitettyjen johtamisen periaatteiden jalkautus •Esimiesvalmennuksien jatkaminen ja kehittäminen
Työtä uudella tyylillä malli on käyttöönotettu ja tehty kaksi kyselyä siihen liittyen. Johtamisen periaatteita on jalkautettu hessussa ja esimieskirjeessä. Esimiesvalmennuksia jatkettu ja kehitetty.

2.2 Työturvallisuusjohtaminen ja sen kehittäminen

2.2.1 ISO 45001 -järjestelmällä yhdenmukaista toimintaa ja jatkuvaa parantamista

Työterveys- ja työturvallisuusauditointi (TTT) toteutettiin vuoden vaihteessa 2018-2019. Tässä yhteydessä päivitettiin myös HSY:n toimintapolitiikka ja turvallisuuskäsikirja strategian 2025 ja uuden ISO 45001 -standardin vaatimusten mukaiseksi. Lisäksi päivitettiin työturvallisuus- ja työkykyjohtamisen prosessit. Sisäisiä TTT-auditointeja järjestettiin Jätehuollossa ja käynnistettiin loppuvuodesta myös Vesihuollossa. HSY-tasoinen sisäinen auditointi järjestettiin TTT-ohjeiden dokumentoinnista ja niiden hallinnasta.

Työterveys- ja työturvallisuusstandardissa korostuvat johdon sitoutuminen ja henkilöstön osallistaminen ja kuuleminen, jotka vahvistavat työturvallisuuskulttuuriamme jatkossa vielä paremmaksi. Tärkeää on, että TTT-asioita tehdään vahvasti organisaatioiden ytimessä, siellä missä ne syntyvätkin. Loppuvuodesta koottiin uudet TTT-mittarit, joita tarkastellaan HSY:n johtoryhmässä kaksi kertaa vuodessa. Loppuvuodesta perustettiin HSY-tason TTT-ryhmä, joka aloittaa varsinaisen toimintansa alkuvuodesta 2019.

Henkilöstön osallistamis- ja kuulemisjärjestelmä toimi koko vuoden aktiivisena. Osa yksiköissä sovituista turvallisuustoimenpiteistä kirjattiin myös yksikköjen vuosittaisiin tuloskortteihin. Uusi työsuojelutoimikunta aloitti nelivuotiskauden 1.1.2018. Samassa yhteydessä valittiin uudet alueelliset työsuojeluasiamiehet. Toimialojen turvallisuuskoordinaatiokokoukset kokoontuivat säännöllisesti ja turvallisuuspäiviä järjestettiin suunnitelmien mukaisesti. Turvallisuuskävelyjä toteutettiin koko HSY:llä yhteensä 82 kappaletta. Kävelyjä toteutettiin erityisesti Jäte- ja Vesihuollon toimialoilla. Lisäksi Uuden Ilmalan toimitiloissa järjestettiin ensimmäinen turvallisuuskävely loppuvuodesta. TTT-asioita koskeva yhteistyö tiivistyi vaate- ja henkilönsuojaintyöryhmän sekä viestintäasiantuntijoiden kanssa.

Aktiivinen TTT-asioiden johtamis-, osallistamis- ja kuulemisjärjestelmä
Kuva 1: Aktiivinen TTT-asioiden johtamis-, osallistamis- ja kuulemisjärjestelmä.

2.2.2 Riskijärjestelmän työturvallisuusosion kehittäminen liikkeelle

Toimialojen asiantuntijoiden kanssa käynnistettiin mm. Riskijärjestelmän (tapaturman, turvallisuushavaintojen ja työolojen riskien arviointijärjestelmä) kehittäminen. Muun muassa Riski-järjestelmän käytettävyyttä ja sisältöä tehdään paremmaksi niin käyttäjiltä kuin työterveys- ja työturvallisuussertifioinnista saadun palautteen perusteella. Lisäksi aloitettiin sähköisten TTT-mittareiden kehittäminen QlikView-sovellukseen ja sen liittymäpintojen rakentaminen Riski-järjestelmään. Tällä uudistuksella vähennetään käsityötä ja annetaan johdolle ja esimiehille reaaliaikaista tietoa sairaus- ja tapaturmapoissaolojen, turvallisuusaktiivisuuden, työolojen riskikartoitusten määristä kuukausitasolla. Esimiehille järjestettiin Riski-järjestelmän käyttökoulutusta toukokuussa aamuinfon yhteydessä.

Työolojen riskienarviointityö on jatkuvaa: uusia arviointikohteita, riskien arviointeja ja suunnitelmia havaittujen riskien todennäköisyyden ja vakavuuden pienentämiseksi tehdään jatkuvasti tarpeen mukaan lisää ja vanhoja arviointikohteita päivitetään. Muun muassa pikariskienarviointia kehitettiin Vesihuollon Verkkoyksikössä ottamalla käyttöön tunnelityöskentelyn pikariskiarviointi.

2.2.3 Aktiivinen turvallisuustoiminta näkyi vuoden 2018 aikana jonkun verran tapaturmien määrän vähenemisenä

Työhyvinvointiohjelma toimii myös työturvallisuuslain 738/2002 9§:n tarkoittamana työsuojelun toimintaohjelmana. Työturvallisuuden painopistealueet on laadittu vuosille 2018-2019 ja ne toteutuivat vuoden 2018 osalta suunnitelmien mukaisesti.

HSY on myös mukana valtakunnallisessa Nolla tapaturmaa -foorumissa, jonka tavoitteena on työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin jatkuva parantaminen sekä hyvien käytäntöjen levittäminen. Verkostoa yhdistää nolla tapaturmaa -ajattelutapa. Se tarkoittaa sitoutumista ja päättäväistä suhtautumista työturvallisuuden sekä työhyvinvoinnin kehittämiseen.

Aktiivinen turvallisuustoiminta näkyi vuoden 2018 aikana erityisesti korvattavien tapaturmien määrän vähenemisenä. Työpaikkatapaturmataajuus (korvauksiin johtaneet) vähenivät 5,69 indeksiä (perustuu valtakunnalliseen tapaturmavakuutuskeskuksen (tvk) laskentakaavaan) vuoteen 2017 verrattuna. Työpaikkatapaturmia sattui kaikkiaan 54 kpl, joka oli 2 kpl vähemmän kuin vuonna 2017. Vakavia työpaikkatapaturmia (yli 30 pv kestäviä) sattui kolme kpl Vesihuollon putki- ja koneasennustehtävissä. Ammattitautiepäilyjä oli vuoden aikana yksi kappale Vesihuollon putkiasennustyössä.

Korvauksiin johtaneiden työpaikkatapaturmien taajuus vuosina 2011-2018
Kuva 2: Työpaikkatapaturmataajuus 2011-2018, HSY (korvauksiin johtaneet)

Sama tilanne näkyi vuoden 2018 aikana myös työmatkatapaturmataajuusindeksin määrän vähenemisenä. Korvauksiin johtaneet työmatkatapaturmat vähenivät 1,1 indeksiä (perustuu valtakunnalliseen tapaturmavakuutuskeskuksen (tvk) laskentakaavaan) vuoteen 2017 verrattuna. Työmatkatapaturmia sattui kaikkiaan 13 kpl, joka oli sama määrä kuin vuonna 2017. Vakavia työmatkatapaturmia (yli 30 pv kestäviä) ei ollut yhtään tapahtumaa.

Korvauksiin johtaneiden työmatkatapaturmien taajuus vuosina 2011-2018
Kuva 3: Työmatkatapaturmataajuus 2011-2018, HSY (korvauksiin johtaneet).

Turvallisuushavaintojen ja läheltä piti -tilanteiden ilmoitusten määrän aktivoimiseksi on sovittu toimenpide-suunnitelma vuodelle 2019.

2.3 Työkykyjohtaminen ja sen kehittäminen

2.3.1 Varhaisen välittämisen -mallia hyödynnettiin laaja-alaisesti

Varhaisen välittämisen -toimintamalli ja osana sitä päihteettömyyden tukemisen -malli päivitettiin alkuvuodesta. Tämä malli antaa tukea asioiden ratkaisemiseksi niin työnantajalle kuin työntekijällekin. Toimintatavalla voidaan puuttua työn sujumiseen, terveydentilaan ja päihteisiin liittyviin ongelmiin, joilla on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin, puhumattakaan yksittäisen ihmisen elämään ja elämänlaatuun. Malli on rakennettu yhdessä HSY:n johdon, henkilöstön ja työterveyshuollon kanssa.

Työterveyshuoltoyhteistyö oli vuoden aikana aktiivista HSY:n eri tasoilla. Esimiesten työkykyjohtamisen taitoja valmennettiin varhaisen välittämisen -valmennuspäivässä helmikuussa sekä myöhemmin esimiesten aamuinfoilla syksyllä. Esimiesten tehtäväksi jäi myös käydä ko. malli ja prosessi lävitse henkilöstön kanssa tiimi- ja yksikköpalavereissa. Vuoden aikana on käyty varhaisen välittämisen keskusteluja ja useita työkykyneuvotteluja laajasti eri yksiköissä.

2.3.2 Työterveyshuoltoyhteistyötä kilpailutettiin

Työterveyshuollon kilpailutus toteutettiin loppuvuodesta. Kokonaistaloudellisen hintakriteerien ansiosta kustannuksia saatiin pienennettyä merkittävästi. Kilpailutuksen laatukriteereissä arvostettiin työterveyshuoltotiimin osaamista ja sairaus- ja työkyvyttömyyseläkekustannusten vähentämiseen liittyvää keinovalikoimaa. Lääkärikeskus Aava Oy valittiin yhteistyökumppaniksi kahden vuoden sopimuksella vuosiksi 2019 – 2020 sekä optiona vuodet 2021 - 2022 ja 2023 - 2024.

2.3.3 Työpaikkaselvitysprosessia kirkastettiin

Hyvällä työterveys- ja työsuojeluyhteistyöllä kirkastettiin ja lanseerattiin selkeämpi työpaikkaselvitysprosessi. Perustyöpaikkaselvityksiä (johon sisältyi myös Terveenä työssä -kysely) toteutettiin eri toimialoilla ja tulosalueilla yhteensä 12 kpl ja suunnattuja työpaikkaselvityksiä yksi kpl. Erilaisia ergonomia- ja valaistusselvityksiä toteutettiin vuoden aikana yhdeksän kpl. Työkykyyn, työajanhallintaan ja ergonomiaan liittyviä luentoja järjestettiin kahdeksan kpl. 123 henkilöä otti influenssarokotteen syksyn 2018 aikana.

Loppuvuodesta käynnistettiin Vesihuollon verkko-osaston asentajille aamun alkulämmittelyjumppia kolmessa eri tukikohdassa. Ennen raskaan kaivuutyön aloittamista on tärkeää valmistautua myös fyysisesti. Näillä jumppatoimenpiteillä tavoitellaan tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyä, jossa työn rasittavuus vähenee, liikkumisen helpottuu, palautumisen laatu paranee ja vammautumisriski pienenee.

Kuva 4: Ranteet lämpimiksi

2.3.4 Aktiivinen toiminta näkyy sairauspoissaolojen ja työterveyshuollon kustannusten vähenemisenä

Aktiivinen työkykyjohtaminen ja työterveyshuoltoyhteistyö näkyi vuoden 2018 aikana sairauspoissaolojen ja työterveyshuollon kustannusten vähenemisenä. Vuoden 2018 sairauspoissaolo% (ml. määräaikaiset työkyvyttömyyseläkkeet) oli 3,8%, joka oli 0,33 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2017. Sairauspoissaolopäivien lukumäärä (ml. määräaikaiset tk-eläkkeet ja tapaturmapoissaolot) vähenivät kokonaisuutena 883 päivällä edellisvuoteen verrattuna.‍SairauspoissaolotKuva 5: Sairauspoissaolojen lukumäärät vuosina 2016-2018.

Työkykyneuvotteluja käytiin vuoden aikana useita toimialoilla ja tulosalueilla. Tavoitteena on yhteisvoimin tukea työntekijää sovittamalla työtä hänen työkykyynsä sopivaksi sekä työntekijää että työpaikkaa palvelevalla tavalla. Haasteena on edelleenkin sisäisen uudelleensijoittelun ja työkokeilun aikaansaaminen tiettyjen tehtävien osalta. Kelan ja Kevan ammatillisen kuntoutuksen vaihtoehtoja käytettiin jonkun verran. Monia onnistumisiakin uudelleenjärjestelyjen osalta koettiin vuoden aikana.

Työterveyshuoltokäynnit diagnooseittain laskivat edellisvuoteen verrattuna 186 kpl käyntien kokonaismäärän ollessa 3668 vuonna 2018. Eniten käyntejä aiheutti tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja toisena hengityselinten sairaudet. Työterveyslääkärin ja yleislääkärin vastaanottokäyntejä oli eniten (yhteensä 2537), joka oli kuitenkin 142 käyntiä vähemmän kuin vuonna 2017.

Lakisääteisiä terveystarkastuksia tehtiin vuoden aikana 100 kpl. Näistä 20 kpl oli altisteisiin liittyviä Vesihuollon Verkon asbestitarkastuksia ja 1 kpl paineilmalaitetyöskentelyn tarkastus. Muita altisteisiin liittyviä määräaikaistarkastuksia olivat melu, pöly, jätevesi ja kemikaalit.

Työterveyshuollon kokonaiskustannukset laskivat vuoden 2018 aikana 49 087 € (-7,9%) edellisvuoteen verrattuna. kokonaiskustannusten ollessa yhteensä 625 174 €. Työterveyslääkärin toiminta lisääntyi vuoden aikana ennaltaehkäisevässä työssä. Tavoitteena on jatkossa lisätä työterveyshoitajan ja erityisesti työfysioterapeutin työtä, millä tavoitellaan työterveyslääkärin sairaanhoidon kustannusten vähentämistä. Työterveyshuoltokustannukset olivat vuonna 2018 yhteensä 818 €/hlö/vuosi. Vuonna 2017 kustannus oli 917 €/hlö/vuosi.

Työterveyshuoltokustannukset korvausluokittain vuosina 2017-2018
Kuva 6: Työterveyshuoltokustannukset korvausluokittain 2017-2018.
Kuva 7: Työterveyskustannukset toiminnoittain 2017-2018.

2.4 Työhyvinvointijohtaminen ja sen kehittäminen

Vuosiksi 2018-2019 työhyvinvointiohjelmassa sovitut toimenpiteet ovat lähes kaikki toteutuneet suunnitelmien mukaisesti. Henkilöstökyselyn toimenpiteiden etenemistä ja kehityskeskustelun käyntejä seurataan myös muiden toimenpiteiden toteutumisten ohessa HSY:n johtoryhmässä.

Loppuvuodesta 2017 toteutettiin koko HSY:tä koskeva henkilöstökysely. Varsinaisten toimenpiteiden yksikkökohtainen läpikäynti ja toimenpiteistä sopiminen käytiin yksikkökohtaisesti keväällä 2018. Esimiehille lanseerattiin myös laaja ohjeistus erityisesti tulosten käsittelyä varten. Osa toimenpiteistä on sisällytetty yksikkökohtaisiin tuloskortteihin. Henkilöstökyselyn pohjalta tehtiin myös koko HSY-tasoinen suunnitelma ja sen seuranta toteutettiin johtoryhmässä alkuvuodesta 2019. Henkilöstökyselyn kehittämissuunnitelmien toimenpiteet olivat valmiina vajaa 70 %:n osalta. Fiilismittarikyselyjä toteutettiin vuoden 2018 aikana kahteen kertaan.

HSY:n henkilöstökyselyn (2017) ja mainetutkimuksen (2016) pohjalta toteutettiin loppuvuodesta luottamuksen parantamiseksi erillinen kysely yhteistyössä ulkopuolisen toimittajan kanssa. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluilla ja johtoryhmän kyselyllä. Tulokset valmistuvat tammikuussa 2019.

2.5 Osaamisen kehittäminen

2.5.1 Koulutuksella tuetaan esimiestyötä ja ammatillista osaamista

Vuoden 2018 aikana esimiehille järjestettiin edellisenä vuotena tehdyn osaamiskartoituksen perusteella esimiesvalmennuksia. Valmennuskokonaisuuksia olivat eri tavoin suoriutuvien johtaminen ja varhainen puuttuminen, esimiehen resilienssin ja paineensietokyvyn kasvattaminen sekä esimiehen ja alaisen jaksamisen parantaminen. Ilmalaan muuton yhteydessä järjestettiin esimiehille koulutusta etäjohtamisesta sekä työn johtamisesta uudella tavalla.

Esimiehille järjestettiin kaksi esimiestyötä ja ajankohtaisia aiheita käsitellyttä esimiespäivää. Kevään esimiespäivässä teemana oli strategiatyö sekä HSY:n johtamisen periaatteet ja arvot. Syksyn esimiespäivässä käsiteltiin mm. tiekartta -konseptin hyödyntämistä strategian toimeenpanossa. Syksyn päällikkö-päivässä kehitettiin ja työstettiin tiekartta -konseptia.

Esimiesten aamuinfoja järjestettiin aiheista: kesätyöntekijät ja vastuullinen kesäduuni, uudet työaikamääräykset, Riskijärjestelmä sekä työkyvyn tukemisen vaihtoehdot varhaisen välittämisen -mallissa. Esimiesten aamuinfot ovat tilaisuuksia, joissa käsitellään ajankohtaisia esimiestyötä koskevia aiheita ja joihin on mahdollista osallistua myös Skype-yhteydellä. Esimieskirje ajankohtaisista asioista lähetetään kuukausittain.

Kuva 8: Koulutusta pääkonttorimme Tapahtumaportailla

Sihteereille ja assistenteille järjestettiin koulutustilaisuus, jonka aiheena oli vuorovaikutus, ihmisten erilaisuus ja toimintatyylit sekä yhteistyön kehittäminen, omien voimavarojen tärkeys.

Kaikille työntekijöille tarkoitettuja verkkokoulutuksia mm. tietoturvaan, tietosuojaan ja asiakaspalveluun jatkettiin. Työtä uudella tyylillä -koulutuksia jatkettiin teemoilla itsensä johtaminen ja jatkuva kehittäminen. Myös GDPR tietosuojavaatimuksista järjestettiin koulutuksia.

Toimialat järjestivät omalle henkilökunnalleen tarvittavia koulutuksia. Lisäksi järjestettiin yleinen laatu- ja ympäristökoulutus sekä sopimusjuridiikan koulutusta. Kielivalmennuksia jatkettiin ruotsin ja englannin kieliryhmissä.

Toimintakauden aikana Hertta-HR-järjestelmän koulutusosion mukaan yhteensä 486 eri työntekijää eli 63,3 % henkilöstöstä osallistui sisäisiin ja ulkoisiin koulutuksiin vähintään yhden koulutuspäivän verran. Koulutukseenosallistumispäiviä oli yhteensä 2 265 päivää. Koulutuspäivän laskennallinen pituus on kuusi tuntia ja koulutuspäiväkertymään lasketaan mukaan kaikki vähintään tunnin kestäneet koulutustilaisuudet.

2.5.2 Kehityskeskustelut ja osaamisen kehittämisen ryhmä mukana työssä kehittymisessä

Kehityskeskusteluohjeet päivitettiin. Tavoitteet perustuvat pääsääntöisesti tiekarttaan ja tuloskorttiin. Kehityskeskusteluissa on tärkeää ottaa esille myös digiosaaminen ja sen tarvittava kehittäminen.

Osaamisen kehittämisen ryhmä kokoontui 4 kertaa. Ryhmässä käsitellään toimialojen ajankohtaisia osaamisen kehittämisen kuulumisia. Tietojen vaihdolla voidaan kehittää yhteisiä käytäntöjä ja tarjota toisille toimialoille kurssipaikkoja ja täten tehostaa toimintaa. Osaamisen kehittämisen ryhmään saatiin myös tietohallintopalveluiden edustaja. Digiosaaminen ja sen kehittäminen on todettu kaikilla toimialoilla tärkeäksi.

2.5.3 Hyvä kesätyökokemus on meille tärkeää

HSY osallistui Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan. Esimiehille tarjottiin kesätyöntekijöiden perehdytyspaketti. Kesätyöntekijät osallistuivat talon perehdytyspäivään sekä saivat vastata Vastuullisen kesäduunin -kyselyyn. Vastauksia hyödynnetään kesän 2019 kesätyökampanjassa. Valitsimme esimiesten tekemien esitysten perusteella vuoden kesätyöntekijän. Henkilökohtaisia perehdytysohjelmia täydensi Tervetuloa taloon -päivä, jonka aikana talon ylin johto ja toimialojen johtajat kertoivat toimialan keskeisiä asioita. Lisäksi tutustuttiin Viikinmäen vedenpuhdistamoon ja Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen toimintaan.

Kuva 9: Palkkaamme vuosittain kymmeniä nuoria kesätöihin eri tehtäviin

2.5.4 Palkkaus ja palkitseminen

Tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän kehittäminen aloitettiin syksyllä 2018 ja se jatkuu aina vuoden 2020 kevääseen asti. Kannustepalkitsemisen ohjeet ja täyttölupamenettely uudistettiin. Neuvoteltiin pääluottamusmiesten kanssa 1.1.209 järjestelyerä sekä paikallinen arviointijärjestelmä henkilökohtaisen lisän maksamiseksi.

2.5.5 Sähköinen ylityölaskenta – projekti käynnistettiin

Käynnistettiin projekti manuaalisten ylityömääräysten korvaamisesta toimisto- ja yleistyöaikaisen henkilöstön osalta työajanhallintajärjestelmällä. Järjestelmästä siirtyy sähköisesti tiedot ylityö- ja työaikakorvauksista palkanlaskentajärjestelmään laskettavaksi. Pilotointivaihe alkaa vuodenvaihteen jälkeen ja varsinaiseen tuotantokäyttöön siirrytään maaliskuussa.

2.5.6 Työtä uudella tyylillä

Työtä uudella tyylillä -malli otettiin käyttöön 1.1.2018. Malli luo yhteiset suuntaviivat työn tekemiselle koko HSY:ssä. Sen keskeisimpiä elementtejä ovat luottamuksen ja tuloksellisuuden vahvistaminen työkulttuurissamme. Joustavat käytännöt mahdollistavat etätyöskentelyn tehtävästä riippuen.

Keväällä 2018 toteutettiin esimiehille ja työntekijöille Työtä uudella tyylillä – valmennuksia yhteensä kuusi tilaisuutta. Tarjosimme henkilöstöllemme uuden työkulttuurin myötä myös itsensä johtamiseen ja jatku-vaan kehittämiseen liittyviä valmennuksia, joissa yhteistyökumppaninamme toimii Academy of Brain. Työtä uudella tyylillä – asiaan liittyvien fiilismittarikyselyiden perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma vuodelle 2019.

Työntekoa ohjaavat tekijät
Kuva 10: Työntekoa HSY:ssä ohjaavat tekijät

2.5.7 Kilpailutukset

Kilpailutettiin soveltuvuusarvioinnit, henkilöstöetujen sähköiset maksuvälineet ja työterveyshuollon palvelut.

Päivitettiin tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma vuosille 2019-2020 ja se käsiteltiin henkilöstötoimikunnassa 12.12.2018.

  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
  • Seuraava

3 Henkilöstön määrä, työajan jakautuminen ja henkilöstörakenne

3.1 Henkilöstömäärä ja henkilötyövuodet

HSY:n henkilöstömäärä tilanteessa 31.12.2018 oli 764 työntekijää. Henkilöstömäärä lisääntyi 19 työntekijällä edellisen vuoden vastaavasta tilanteesta.

Taulukko 2. Henkilöstömäärän kehitys 2017–2018
Toimiala /
tulosalue
Henkilöstö
31.12.2017
Henkilöstö
31.12.2018
Henkilöstö, muutos
2017–2018
Kuntayhtymän johto,
Ohjaus ja kehittäminen
83 80 -3
Vesihuolto 403 418 15
Jätehuolto 124 127 +3
Seutu- ja ympäristötieto 36 37 +1
Tukipalvelut 61 60 -1
Asiakaspalvelu 38 42 +4
Yhteensä 745 764 +19

Henkilötyövuosiin on laskettu mukaan kesätyöntekijät sekä palkalliset opinnäytetyöntekijät ja muut palkalliset lyhytaikaiset palvelussuhteet (taulukko 3). Henkilöstön keskimääräinen määrä vuoden aikana oli henkilötyövuosina 763,1 htv, joka oli 25,4 htv pienempi verrattuna henkilöstösuunnitelman mukaiseen määrään 788,5 htv.

Taulukko 3. Henkilöstösuunnitelma ja henkilötyövuositoteuma
Toimiala /
tulosalue
Suunnitelma, henkilö-
työvuodet 2018
Toteuma, henkilö-
työvuodet 2018
Toteuman ja
suunnitelman
välinen ero, htv
Kuntayhtymän johto,
Ohjaus ja kehittäminen
77,4 77,7 +0,3
Vesihuolto 440,5 422,9 -17,6
Jätehuolto 133,2 127,4 -5,8
Seutu- ja ympäristötieto 37,5 35,2 -2,3
Tukipalvelut 61,5 61,4 -0,1
Asiakaspalvelu 38,5 38,5 0,0
Yhteensä 788,5 763,1 -25,4

3.2 Työajan jakautuminen

Tehty työaika kuvaa työaikaa, jonka työntekijä on ollut töissä. Se lasketaan palvelussuhdetietojen perusteella säännöllisestä työajasta, josta on vähennetty mm. vuosilomat, terveysperusteiset poissaolot, kaikki muut palkalliset poissaolot ja kaikki muut palkattomat poissaolot. Tehdyn työajan ja poissaolojen prosenttiosuudet HSY-tasolla säilyivät vuoden 2017 tasolla: vuonna 2018 tehty työaika koko HSY:ssä oli 80,8 % (edellisenä vuonna myös 80,8 %) ja poissaoloprosentti oli 19,2 (sama kuin edellisenä vuonna).

Taulukko 4. Tehdyn työajan ja poissaolojen kehitys vuosina 2016–2018
Toimiala / tulosalue Poissaolopäivät yhteensä 2018 Tehty työaika päivinä 2018 Poissaolo-% 2018 Poissaolo-% 2017 Poissaolo-% 2016
Kuntayhtymän johto, Ohjaus ja kehittäminen 4 074,36 16 956,80 19,37 % 22,90 % 22 %
Asiakaspalvelut 1 875,2 8 875,9 17,44 % 17,70 % 19,90 %
Tukipalvelut 3 245,51 13 218,88 20,55 % 19,50 % 19,10 %
Jätehuolto 6 630,9 29 100,1 18,56 % 19,80 % 18,20 %
Vesihuolto 21 179,18 90 293,77 18,99 % 18,50 % 18,60 %
Seutu- ja ympäristötieto 2 463,1 7 759,6 24,09 % 19,40 % 22,30 %
Yhteensä 39 468,3 166 205,04 19,19 % 19,20 % 19,10 %

3.3 Henkilöstörakenne

Henkilöstörakennetta kuvataan palvelussuhteiden luonteen, henkilöstön sukupuolijakauman ja ikärakenteen näkökulmista.

3.3.1 Palvelussuhteen luonne

Vakituisen henkilöstön osuus koko henkilöstöstä oli 93,19 % ja määräaikaisen 6,81 %. Määräaikaisten palvelussuhteiden osuus laski hieman edellisvuodesta, jolloin vakituisia palvelussuhteita oli 93,15 % ja määräaikaisia 6,85 %. Määräaikaisen henkilöstön käyttö liittyy lähes kokonaisuudessaan erilaisten sijaisuuksien hoitamiseen.

Taulukko 5. Vakituinen ja määräaikainen henkilöstö tilanteessa 31.12.2018
Toimiala /
tulosalue
Vakituiset määrä %-osuus Määräaikaiset määrä %-osuus Henkilöstö yhteensä
Kuntayhtymän johto,
Ohjaus ja kehittäminen
73 91,25 7 8,75 80
Asiakaspalvelu 33 78,57 9 21,43 42
Tukipalvelut 59 98,33 1 1,67 60
Jätehuolto 118 92,91 9 7,09 127
Vesihuolto 397 94,98 21 5,02 418
Seutu- ja ympäristötieto 32 86,49 5 13,51 37
Yhteensä 712 93,19 52 6,81 764

3.3.2 Sukupuolijakauma

Miesten ja naisten suhteellinen osuus henkilöstöstä on viime vuosina pysynyt lähes samana (kuvio 1).

Henkilöstön sukupuolijakauma vuosina 2015-2018
Kuvio 1. Henkilöstön sukupuolijakauma vuosina 2015–2018

3.3.3 Ikärakenne

HSY:n henkilöstön keski-ikä vuonna 2018 oli 44,7 vuotta. Vastaava luku vuonna 2017 oli 46,4 vuotta. Suurimmat ikäluokat olivat 50–59-vuotiaat, joita oli 29 prosenttia henkilöstöstä. Alle 20-vuotiaita työntekijöitä oli alle viisi, minkä vuoksi ikäluokka on jätetty pois kuviosta.

Henkilöstön ikärakenne 31.12.2018
Kuvio 2. Henkilöstön ikärakenne 31.12.2018
  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
  • Seuraava

4 Eläköityminen ja vaihtuvuus

Tässä luvussa kuvataan toteutunutta eläköitymistä sekä henkilöstön vaihtuvuutta.

4.1 Eläköityminen

Erilaisille eläkkeille jäi vuonna 2018 yhteensä 21 työntekijää, joista valtaosa (16 työntekijää) vanhuuseläkkeelle. Eläkkeelle jääneiden määrä on hieman suurempi kuin edeltävinä vuosina (taulukko 6).

Taulukko 6. Eläkkeelle siirtyneet eläkelajeittain vuosina 2016–2018 (osa-aikaeläke poistunut eläkejärjestelmästä)
Eläkemuoto 2016 lkm osuus 2017 lkm osuus 2018 lkm osuus
Vanhuuseläke 15 94 % 8 67 % 16 76 %
Työkyvyttömyyseläke 1 6 % 4 33 % 5 24 %
Yhteensä 16 100 % 12 100 % 21 100 %

4.2 Vaihtuvuus

Vuonna 2018 päättyneitä palvelussuhteita oli 45. Päättyneiden palvelussuhteiden määrä suhteessa vakituisen henkilöstön määrään eli lähtövaihtuvuus oli 6,3 % (vuonna 2017 3,7 %; 26 päättynyttä palvelussuhdetta).

Taulukko 7. Palvelussuhteiden päättymissyyt syykoodeittain 2018
Palvelussuhteen päättymissyy Päättyneet palvelussuhteet Lähtövaihtuvuus syyn mukaan
Eläkkeelle iän perusteella 16 2,2 %
Irtisanoutunut 24 3,4 %
Muut syyt 5 0,7 %
Yhteensä 45 6,3 %
  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
  • Seuraava

5 Palkkakulut 

Toteutuneet palkkakulut henkilösivukuluineen olivat noin 43 315 991 euroa, joka oli noin 37 000 euroa enemmän kuin talousarviossa (taulukko 8).

Taulukko 8. Vuoden 2018 palkkakulut henkilösivukuluineen
Toimiala /
tulosalue
Palkat,
tuhat euroa
Henkilösivukulut,
tuhat euroa
Palkkakulut yhteensä,
tuhat euroa
Vesihuolto 19 544 398 4 372 312 23 916 711
Jätehuolto 5 699 502 1 426 332 7 125 834
Seutu- ja ympäristötieto 1 753 808 448 551 2 202 359
Tukipalvelut 2 596 347 581 323 3 177 670
Asiakaspalvelu 1 525 105 338 316 1 863 421
Kuntayhtymän johto,
Ohjaus ja kehittäminen
4 046 277 983 719 5 029 996
Yhteensä 35 165 437 8 150 553 43 315 991

Ylityö- ja varallaolokustannukset kohdistuvat pääosin työn luonteen ja henkilömäärän vuoksi vesihuollon toimialalle (taulukko 9). Kustannukset nousivat ylitöiden osalta edellisvuoteen verrattuna, jolloin ylityökorvauksia maksettiin 1 233 680 euroa. Sen sijaan varallaolokorvausten kustannukset laskivat verrattuna edellisvuoteen, jolloin varallaolokorvauksia maksettiin yhteensä 1 305 994 euroa. Laskennassa ei ole mukana sivukuluja.

Taulukko 9. Rahana maksetut ylityö- ja varallaolokorvaukset 2018
Toimiala /
tulosalue
Ylityökorvaukset,
euroa
Varallaolokorvaukset,
euroa
Yhteensä
Vesihuolto 1 060 302 € 1 073 530,70 € 2 133 833 €
Jätehuolto 142 449 € 183 061,50 € 325 511 €
Seutu- ja ympäristötieto 4 918 € 7 289,97 € 12 208 €
Tukipalvelut 35 093 € 1 103,94 € 36 197 €
Asiakaspalvelu 15 937 € 3 740,35 € 19 678 €
Kuntayhtymän johto, ohjaus ja kehittäminen 18 655 € 23 609,37 € 42 264 €
Yhteensä 1 277 355 € 1 292 335,83 € 2 569 691 €
  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
  • Seuraava

6 Henkilöstötoimikunta

Lakisääteisenä yhteistoimintaelimenä HSY:ssä toimii henkilöstötoimikunta. Toimikunta kokoontui vuonna 2018 neljä kertaa.

Henkilöstötoimikunnan jäsenet henkilöstötoimikunnassa 1.1.2016–31.12.2019 ovat seuraavat:

Työnantajan edustajat

Raimo Inkinen, toimitusjohtaja, puheenjohtaja

Tommi Fred, toimialajohtaja

Petri Kouvo, toimialajohtaja

Irma Karjalainen, tulosaluejohtaja

Tuija Räty, tulosaluejohtaja

Tuija Loppi-Hakamäki, asiakaspalvelujohtaja

Ulla Pitkänen, henkilöstöjohtaja

Riitta-Liisa Hahtala, viestintäjohtaja

Järjestöjen edustajat

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry

- varsinainen edustaja Jussi Pirinen, henkilökohtainen varajäsen Harri Huikuri

- varsinainen edustaja Timo Nieminen, henkilökohtainen varajäsen Pirjo Daavittila

- varsinainen edustaja Jari Niemi, henkilökohtainen varajäsen Martti Juoperi

- varsinainen edustaja Timo Kattilamäki, henkilökohtainen varajäsen Heikki Kolehmainen

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty

- varsinainen jäsen Sari Nieminen, henkilökohtainen varajäsen Timo Tilus

- varsinainen jäsen Merja Huotari, henkilökohtainen varajäsen Airi Vahvaselkä

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

- varsinainen jäsen Keijo Huhtasalo, henkikohtainen varajäsen Tom Lindström

- varajäsen Seppo Lius

Henkilöstötoimikunnan sihteerinä toimi palvelussuhdepäällikkö Pia Mäkeläinen.

  • Takaisin raportin alkuun
  • Edellinen
Julkaisu.hsy.fi käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoja sivustosta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY

PL 100, 00066 HSY
Vaihde: 09 15 611 (arkisin klo 8.30–16.00)

Anna palautetta »
Tietoja sivustosta »