Skip to content
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
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 2.12.2020 myöntänyt ympäristöluvan nro 425/2020 (dnro ESAVI/10961/2019) Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymän (HSY) Helsingin Konalassa sijaitsevalle Sortti-asemalle. Tämä vuosiraportti perustuu edellä mainittuun ympäristölupapäätökseen.
Konalan Sortti-asema avattiin toukokuussa 2004. Sortti-aseman pinta-ala on 1,4 hehtaaria. Asema-alueen ympäri kulkee aita. Portit ovat lukittuina aseman ollessa suljettu.
Konalan Sortti-asemalla vastaanotetaan jätettä maanantaista perjantaisin kello 7.00–21.00. Vuonna 2021 huhtikuusta lähtien Konalan Sortti-asema oli auki myös viikonloppuisin lauantaina ja sunnuntaina kello 10.00-17.00.
Konalan Sortti-asemalle tuodut jätteet voi maksaa asiakaspalvelupisteessä tai itsepalveluna. Uusi itsepalveluratkaisu otettiin täysmittaiseen käyttöön 1.4.2021, jonka myötä asiakkailla on mahdollisuus kirjata ja tarvittaessa maksaa tuomansa jätteet joko asemalla itsepalvelulaitteita käyttäen tai ennakkoon eSortti.fi-palvelussa.
1.2 Kävijämäärät
Sortti-asemilla on käytössä laskutusjärjestelmä, johon kirjataan kävijätiedot.
Vuonna 2021 asemalla kävi 172 653 asiakasta, kun edellisvuonna kävijämäärä oli 166 216. Kävijämäärät on esitetty kuvassa 1 sekä liitteessä 4.
Kuva 1 Konalan Sortti-aseman asiakasmäärät vuosina 2012-2021
1.3 Vastaanotetut jätteet ja jätteiden varastointi
Vuosittain vastaanotettujen jätteiden määrät saadaan asemilta poiskuljetetuista jätemääristä. Vuonna 2021 vastaanotetut ja vuoden lopussa varastossa olevat jätemäärät on esitetty liitteissä 1 ja 2. Sekä vaarattomat (tavanomaiset) jätteet että vaaralliset jätteet ovat peräisin pääkaupunkiseudulta. Sortti-asemalla otetaan vastaan vain kotitalouksien vaarallista jätettä.
Tiedot jätekuormista, joita ei voitu vuonna 2021 ottaa vastaan Sortti-asemalla, on esitetty liitteessä 3.
Sekajäte toimitettiin energiahyötykäyttöön Vantaan Energian jätevoimalaan. Jätevoimalan käyttöseisokkien aikana sekajäte toimitettiin välivarastoon HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen ennen kuljettamista jätevoimalaan. Polttoon kelpaamaton sekajäte käsiteltiin Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa murskaamalla ja seulomalla. Käsittelystä syntyneet jakeet hyödynnettiin joko kaatopaikan rakenteissa materiaalina tai energiana jätevoimalassa.
Konalan Sortti-asemalla asiakkaiden lajittelumahdollisuuksia on laajennettu palamattoman materiaalin keräämisellä erillisille jätelavoille (rakennuskiviaines eli betoni sekä rakennus- ja purkujäte eli lasi, villa ja posliini). Lisäksi Sortti-asemalla vastaanotetaan kodin käyttökelpoista pientavaraa yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n kanssa. Sortti-asemalla erilliskerätään myös puhdasta (maalaamatonta) puuta pinnoitetun puun lisäksi.
Konalan Sortti-asemalla erilliskerätystä muovijätteestä osa toimitettiin koekäsittelyihin Remeo Oy:lle ja Salpakierto Oy:lle. Loput muovit toimitettiin välivarastoitavaksi paalattuna Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.
Puujäte lajitellaan Sortti-asemalla pinnoitettuun puuhun ja ns. puhtaaseen puuhun. Pinnoitettu puu viedään HSY:n Seutulan kentälle murskattavaksi, josta murske toimitetaan hyödynnettäväksi energiana. Puhdas puu kuljetetaan HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen murskattavaksi. Murske käytetään ekoteollisuuskeskuksessa kompostoinnin tukiaineena.
1.4 Alueen hoito
Sortti-aseman alueen siisteyttä hoidetaan urakoitsijan toimesta. Asemalla käy harjakone kesäaikaan viisi kertaa viikossa, jolloin samalla kerätään myös ympäristön irtonaiset roskat. Urakoitsija huolehtii myös alueen tienvarsien siivoamisesta.
Haittaeläimistä alueella esiintyy jyrsijöitä. Niitä torjutaan ulkoisen toimijan Anticimex Oy:n toimesta myrkyttömillä sähköisillä Smartbox-ansoilla. Konalan Sortti-aseman hygieniaraportti on esitetty liitteessä 5.
1.5 Polttoaineiden varastointi, työkoneiden tankkaus ja huollot
Konalan Sortti-aseman työkoneissa eli ajettavassa mobiilimurskaimessa ja trukissa käytettään polttoaineena dieselöljyä, jota kului vuoden 2021 aikana noin 7 198 litraa. Työkoneiden tankkaukset suoritetaan Sortti-aseman alapihalla konttikatoksen alla asfaltoidulla alueella (ABT).
Polttoaine varastoidaan tiivisasfalttialustalla (ABT) kaksoisvaipallisessa säiliössä. Tankkaus suoritetaan pistoolilla, jossa on ylitäytön ja laponestin. Alueella on saatavilla imeytysainetta mahdollisen vahingon sattuessa.
Työkoneet huolletaan Sortti-aseman asfaltoidulla (ABT) alakentällä. Kentän hulevedet johdetaan öljynerottimen kautta ojaan.
Toiminnassa syntyneet vaaralliset jätteet, eli laitteiden öljynvaihdoissa muodostuneet jäteöljyt, toimitettiin Kivikon vaarallisten jätteiden asemalle välivarastoon, josta ne toimitettiin edelleen Lassila & Tikanoja Oyj:lle jatkokäsittelyyn.
Urakoitsijoiden tulee käyttää urakoiden hoitamisessa vähintään euro-5 normin vaatimusten mukaisella moottorilla varustettuja autoja. Jätteiden siirtokuljetuksissa käytetään yrityksiä, joilla on Uudenmaan ELY-keskuksen päätös jätehuoltorekisteriin merkitsemisestä.
1.6 Ympäristö-, laatu- sekä työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmät
HSY:n toimintajärjestelmä täyttää kansainväliset laatu-, ympäristö- sekä työterveys- ja työturvallisuusstandardien sertifiointivaatimukset. Käytettävät standardit ovat laadunhallinnan osalta ISO 9001, ympäristöasioiden osalta ISO 14001 ja työterveys- ja työturvallisuusasioiden osalta ISO 45001. Nämä kattavat myös Konalan Sortti-aseman toiminnan. Ympäristöasioiden jatkuvaa parantamista seurataan sisäisillä ja ulkoisilla auditoinneilla, ympäristölupamääräysten säännöllisellä seurannalla ja raportoinnilla sekä tunnistamalla, arvottamalla ja tarkastamalla ympäristönäkökohdat säännöllisesti.
1.7 Työsuojelu ja -turvallisuus
Konalan Sortti-asemalla järjestettiin vuonna 2021 kaksi turvallisuuskävelyä (4.5.2021 ja 19.10.2021). HSY:n jätehuollon Aluepalvelut-yksikön työsuojelun koordinaatiokokous pidettiin 18.6.2021.
Vuonna 2021 järjestettiin koko Aluepalvelut-yksikön henkilöstölle suunnatut turvallisuuspäivät kahtena samansisältöisenä tilaisuutena etäkoulutuksina (8.11.2021 ja 15.11.2021). Tilaisuuksissa käsiteltiin mm. HSY:n ajankohtaisia työsuojeluasioita, työn egonomiaan ja työyhteisöön liittyviä asioita, poistumisturvallisuutta sekä kemikaaliturvallisuutta.
Konalan Sortti-aseman pelastussuunnitelma päivitetään vuosittain.
1.8 Viranomaistarkastukset
Konalan Sortti-aseman ympäristöluvan mukainen toiminnan määräaikaistarkastus on viimeksi tehty 10.6.2019. Vuonna 2021 ei tehty viranomaistarkastuksia.
1.9 Tehdyt korjaustoimenpiteet ja investoinnit
Kesäkuussa 2019 Konalan Sortti-asemalla otettiin käyttöön aurinkosähkövoimala, jonka nimellisteho on 13,75 kWp. Vuonna 2021 aurinkosähkövoimalan tuotto oli 10,76 MWh. Kokonaissähkönkulutus Konalan Sortti-asemalla vuonna 2021 oli 148 MWh.
Vuonna 2021 Sortti-aseman alueelle tehtiin piha-alueiden asfaltointiurakka. Aseman pinnoitteet uusittiin uuden ympäristöluvan mukaisten vaatimusten mukaisesti. Yläpihan konttikatoksen takaosan asfalttipinnoitteet uusittiin tarvittavilta osin tiivisasfaltilla (ABT16, 40 mm). Kyseisen osan vedet johdetaan urakan jälkeen nykyisen 1-luokan öljynerottimen kautta avo-ojaan. Alapihalla asfalttipinnoitteet uusittiin tiivisasfaltilla (ABT22, 55 mm) tankkauspisteen ja huoltoalueen osalta ja näiden alueiden yhteyteen rakennettiin uusi 1-luokan hiekan- ja öljynerotin sulkuventtiilikaivoineen (EuroPek Roo NS20, jonka maksimivirtaama on 20 l/s), jonka kautta kyseessä olevan alueen vedet johdetaan avo-ojaan. Muiden alueiden asfalttipinnoitteet uusittiin AB:llä, yläpihan osalta (AB16, 40 mm) ja alapihan osalta (AB22, 50 mm). Asfaltointiurakan johdosta Sortti-asema oli kiinni viikon 20.
Sortti-aseman valuma-alueiden asemapiirustus on liitteessä 6.
Sortti-asema sijaitsee Helsingin kaupungin Konalan kaupunginosassa osoitteessa Betonitie 3. Alueella on aikaisemmin sijainnut Lemminkäinen Oy:n asfalttiasema.
Sortti-aseman alue ja sen lähiympäristö ovat useita vuosia käytössä ollutta teollisuusaluetta. Alueella ei ole merkittäviä luonnonarvoja. Alueen kaakkoispuolella on Malminkartanon käytöstä poistettu ylijäämämaiden läjitysalue.
Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat noin 200 metrin päässä kaakkoon Lehtovuorenkadulla. Lähimmän asuinalueen ja Sortti-aseman väliin jää Vihdintie. Uuden Honkasuon asuinalueen rakentaminen noin parinsadan metrin päähän Konalan Sortti-asemasta on aloitettu vuonna 2014. Honkasuo on Helsingin suurin uusi puurakentamisalue, puutalojen kaupunkikylä. Honkasuon entinen metsä- ja niittyalue muuttuu 2020-luvun puoliväliin mennessä vehreäksi 2 000 asukkaan puutalojen kaupunkikyläksi.
Alue ei sijaitse vedenottoon soveltuvalla pohjavesialueella eikä alueella ole talousvesikaivoja. Alueen sadevedet johdetaan öljyn- ja hiekanerotuskaivon kautta eteenpäin, joista ojia myöten vedet päätyvät Mätäojan kautta Laajalahden Huopalahteen.
2.2 Vesien hallinta
Alueen öljynerotuskaivot tarkastetaan kerran vuodessa ja tyhjennetään tarvittaessa. Öljynerotinkaivossa on pinnanmittauksen hälytysjärjestelmä, joka on integroitu kiinteistöautomaatiojärjestelmään. Hälytykset häiriötilanteista lähetetään Aluepalvelut-yksikön kiinteistö- ja kunnossapitopalveluiden työntekijöiden matkapuhelimiin.
Sortti-asemalla on käytössä kaksi öljynerotinta. EuroPEK NS 100 -öljynerotin kuuluu luokkaan 1 ja sen maksimivirtaamat ovat sadevesille 100 l/s ja jätevesille 50 l/s. EuroPek Roo NS20 -öljynerotin, jonka maksimivirtaama sadevesille on 20 l/s. Öljynerotinjärjestelmät tyhjennettiin ja puhdistettiin 14.7.2021.
Konalan Sortti-aseman valuma-alueet on esitetty liitteessä 6.
2.3 Päästötarkkailut
2.3.1 Melu
Jäteaseman toiminnasta aiheutuva melutaso ei saa melulle altistuvien asuinkiinteistöjen piha-alueilla ylittää melun A-painotettua ekvivalenttimelutasoa 55 dB päivällä (kello 7-22) eikä ekvivalenttimelutasoa 50 dB yöllä (kello 22-23 ja 4-7).
Konalan Sortti-asemalla ei tehty risujen haketusta vuonna 2021, vaan risut toimitettiin hakettamattomina Ämmässuon Ekoteollisuuskeskukseen kompostikentälle.
Melusta tai sen aiheuttamasta häiriöstä ei vuonna 2021 tullut ilmoituksia tai palautteita Sortti-aseman lähialueelta.
2.3.2 Päästöt ilmaan
Sortti-aseman alueen siisteyttä hoidetaan urakoitsijan toimesta. Asemalla käy harjakone kesäaikaan viisi kertaa viikossa, jolloin samalla kerätään myös ympäristön irtonaiset roskat. Urakoitsija huolehtii myös alueen tienvarsien siivoamisesta.
10.2.2021 Konalan Sortti-asemalla vanhan jyrän nostosylinteri petti ja öljyä valui asfaltille noin 10 litraa. Öljy kerättiin lastalla ja lapiolla astiaan ja loput imeytettiin imeytysmattoon.
22.3.2021 vanhaan jyrään tuli öljyvuoto, jonka seurauksena öljyä valui maahan noin 3 litraa. Öljy imeytettiin imeytysmattoon.
14.6.2021 Sortti-aseman sisäänajopuomilla asiakkaan henkilöauton jäähdyttäjään tuli vuoto, jonka seurauksena asfaltille valuin noin 5 litraa jäähdytysnestettä. Neste imeytettiin imeytyspuruun.
1.8.2021 uuden jyrän magneettiventtiili alkoi vuotamaan ja maahan valui noin 10 litraa hydrauliikkaöljyä. Jyrä laitettiin käyttökieltoon ja öljyn lisävuoto pyrittiin estämään. Maahan valunut hydrauliikkaöljy imeytettiin imeytysmatolla ja -aineella pois asfaltilta.
7.8.2021 Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos toi Sortti-asemalle neljä akkua, jotka olivat pullistuneet ja joista kaksi oli sulanut kiinni toisiinsa. Akut olivat kyseisen päivän samassa akkulaatikossa muiden akkujen kanssa. Akut siirrettiin saman päivän iltana omaan laatikkoon ja seuraavana arkipäivänä ne siirrettiin ulos vaarallisten jätteiden vastaanottotilasta ja suojattiin metallikaukalolla. Alue rajattiin lippusiimoin ja henkilökuntaa ohjeistettiin olla koskematta akkuihin ilman esihenkilön lupaa. Pelastuslaitokselta ja Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta saatiin 26.8.2021 lupa toimittaa akut vaarallisen jätteen käsittelyyn 2.9.2021 alkaen.
12.8.2021 asiakas jätti isoja kodinkoneita sisältävän lavan eteen puhdistamattoman öljysäiliön, josta vuoti asfaltille öljyä. Vesisade levitti öljyä laajemmalle alueelle. Vuodontorjuntayksikkö haettiin paikalle trukilla ja torjuntatyöt hoidettiin imeytysmatoilla ja -rakeilla. Öljyä ei päässyt leviämisestä huolimatta viemäriin asti.
13.8.2021 urakoitsijan kuljettaja ilmoitti lavaa nostaessaan, että metallilavoista oli valunut vettynyttä maalia. Rankka vesisade oli johtanut siihen, että lavoihin oli kertynyt paljon vettä. Vesimaaliseos imeytettiin imeytysmatolla ja -aineella.
26.8.2021 asemanhoitaja havaitsi, että maalilavan sivulla oli sadevedessä öljymäinen kalvo. Läpinäkyvää öljyä oli saattanut mennä kaivoon ennen vuodon havaitsemista tuntematon määrä. Havainnon tekijä ryhtyi imeytystöihin heti asian huomattuaan. Tässä yhteydessä oli huomattu, että maalilavan sivussa oleva pienikokoinen hydrauliikkaputki oli vahingoittunut ja vuoto oli peräisin tästä putkesta. Hydrauliikkaputki vaihdettiin hydrauliikkaletkuun.
4.9.2021 urakoitsijan kuljettaja ilmoitti, että Sortti-aseman alapihalla olevan kipsilevylavan kantta sulkiessa oli tullut vuoto. Kuljettajat olivat itse ryhtyneet vuodon torjuntatöihin ja saaneet imeytettyä vuodon. Kunnossapitojärjestelmään tehtiin työtilaus kipsilevylavojen nostomekaniikan korjaamisesta.
5.10.2021 asemanhoitaja huomasi lopettaessaan jätelavan jyräämistä, että Roll packerin säilytyspaikalla oli sadesäällä näkyvissä valumajälkiä. Vuorovastaava levitti valuma-alueelle imeytysmattoa ja -rakeita.
30.10.2021 uudempi roll packer sammui useamman kerran ja vuoti maahan noin 1 litran moottoriöljyä, joka imeytettiin pois. Laite otettiin pois käytöstä ja sille tilattiin huolto. Lisäksi laitteen alle laitettiin imeytysmattoja.
26.10.2021 kipsilavaa suljettaessa järjestelmästä valui noin 5 litraa hydrauliikkaöljyä, joka imeytettiin imeytysmattoon.
14.12.2021 urakoitsijan kuljettaja oli ottamassa kipsilevylavaa kyytiin ja yritti saada lavan kantta kiinni, jolloin kannen mekanismiin tuli hydrauliikkanestevuoto. Asemanhoitaja imeytti öljyn imeytysmatolla.
Vuoden 2021 aikana Sortti-asemalla ei ollut muita ympäristönsuojelun kannalta merkittäviä häiriötilanteita, poikkeuksellisia tilanteita tai poikkeamia ympäristöluvan määräyksistä.
HSY:lle ei tullut Sortti-aseman toimintaan liittyviä valituksia tai palautteita vuoden 2021 aikana.