Skip to content
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
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, BC
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 10 m merenpinnasta
Mannerheimintien mittausasemalla mitatut pitoisuudet edustavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat Helsingin keskustassa vilkasliikenteisten katujen varsilla liikkuessaan. Keskustassa on runsaasti jalankulkijoita, ja mittauspisteen lähistöllä kulkee noin 40 000 jalankulkijaa vuorokaudessa.
Mannerheimintie on nupukivipäällysteinen ja nelikaistainen katu, jonka keskellä on kaksi raitiotiekaistaa. Kadun leveys on 47 metriä, katua reunustaa kuusikerroksien yhtenäinen rakennusseinämä. Mittausaseman etäisyys ajokaistan reunasta on noin 3 m. Mittausaseman ja ajokaistan välissä on pyöräilykaista, joka on noin 1,5 m leveä. Mittausaseman etäisyys lähimmästä risteyksestä on noin 35 metriä.
Vuonna 2019 keskimääräinen arkivuorokausiliikenne Mannerheimintiellä oli noin 15 900 (raskas 5 %) ajoneuvoa vuorokaudessa (Helsinki 2020).
Liikenne ja katupöly ovat suurimmat ilmanlaatuun vaikuttavat päästöt. Pistelähteiden vaikutus mittaustuloksiin on vähäinen. Vuonna 2021 mittausaseman läheisyydessä alkanut korjausrakentamisen työmaa voi vaikuttaa mitattuihin pitoisuuksiin vielä vuonna 2023.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, O3, CO, CO2, BC, LDSA, VOC, PAH, metallit, hiukkasten lukumäärä ja kokojakauma, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 29 m merenpinnasta
Mäkelänkadun mittausasemalla mitatut pitoisuudet edustavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat Helsingin vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Mittausasemalla mitataan laajasti eri ilmansaasteita ja niiden ominaisuuksia. HSY:n omien mittausten lisäksi Mäkelänkadulla tehdään erityismittauksia yhteistyössä tutkimusorganisaatioiden kanssa.
Mittausaseman etäisyys viereisestä rakennuksesta on 3 metriä ja Mäkelänkadun ajokaistan reunasta alle 0,5 metriä. Mittausaseman kohdalla Mäkelänkadun katukuilun leveys on 42 metriä ja ympäröivien rakennusten korkeus noin 17 metriä. Nopeusrajoitus mittausaseman kohdalla on 40 km/h.
Vuonna 2019 keskimääräiset liikennemäärät olivat Mäkelänkadulla, mittausaseman vieressä noin 28 200 ajoneuvoa vuorokaudessa (raskas 10 %) (Helsinki, 2020).
Mitattuihin pitoisuuksiin vaikuttaa pääasiassa viereisen pääkadun liikenne ja katupöly. Pistelähteiden vaikutus mittaustuloksiin on vähäinen. Vuonna 2022 mittausaseman läheisyydessä alkoi korjausrakentamisen työmaa, ja se vaikuttaa mitattuihin pitoisuuksiin.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, SO2, O3, BC, LDSA, VOC, PAH, metallit, hiukkasten lukumäärä, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 18 m merenpinnasta
Kallion mittausasema on kaupunkitausta-asema. Kallion mittausasemalla mitatut epäpuhtauksien pitoisuudet edustavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat yleisesti Helsingin keskustan asuinalueilla. Vilkkaiden liikenneväylien lähellä pitoisuudet nousevat selvästi Kallion mittaustuloksia korkeammiksi.
Kallion mittausasema sijaitsee kaupunkialueella, mutta etäällä vilkkaista teistä ja päästölähteistä. Vilkkaimmat lähikadut ovat Helsinginkatu 80 metrin ja Sturenkatu 300 metrin etäisyydellä asemasta. Keskimääräinen arkivuorokausiliikenne vuonna 2019 oli Helsinginkadulla 5 000 (raskas 2 %) ja Sturenkadulla 26 000 (raskas 7 %) ajoneuvoa vuorokaudessa (Helsinki 2020). Pistelähteiden vaikutus mittaustuloksiin on vähäinen.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, O3, PAH
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 18 m merenpinnasta
Vartiokylän mittaustulokset kuvaavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat pääkaupunkiseudun vähäliikenteisillä pientaloalueilla. Ilmanlaatuun alueella vaikuttavat pääasiassa puun pienpoltto, alueellinen päästöjen kulkeutuminen sekä lähiliikenteen päästöt. Mittauksilla selvitetään pientaloalueiden yleistä ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla. Mittauksilla arvioidaan tulisijojen käytön vaikutusta erityisesti pienhiukkasten ja polysyklisten aromaattisten hiilivetyjen pitoisuuksiin sekä alueellista otsonin taustapitoisuutta.
Vartiokylän mittausasema sijaitsee puiston laidalla keskellä pientaloaluetta. Mittausasemaa lähin tie on Riskutie, joka kulkee 60 metrin etäisyydellä asemasta. Riskutien keskimääräinen arkivuorokausiliikenne vuonna 2019 oli noin 2 400 (raskas 9 %) ajoneuvoa. Etäisyys vilkasliikenteiselle Itäväylälle on 500 m, liikennemäärä 19 500 ajon./vrk (raskas 6 %) (Helsinki 2020).
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, BC, LDSA
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 13 m merenpinnasta
Leppävaaran aseman mittaustulokset kuvaavat vilkasliikenteisen aluekeskuksen ilmanlaatua Espoossa. Leppävaaran pysyvä mittausasema siirtyi vuoden 2010 alussa Läkkisepänkujalle, Turuntien viereen. Vuosina 2005 - 2009 Leppävaaran mittausasema sijaitsi Upseerikadulla (Lep 3) ja vuosina 1999 - 2004 Valurinkujalla (Lep2).
Leppävaara 4 sijaitsee avoimella viheralueella Turuntien ja Lintuvaaran risteyksen tuntumassa. Etäisyys risteykseen on noin 30 metriä, mittausaseman koillispuolella on pysäköintialue. Kehä I sijaitsee aseman itäpuolella n. 250 m etäisyydellä. Vuonna 2019 keskimääräinen arkivuorokausiliikenne Kehä I:llä oli noin 89 000 (raskas 4 %) ja Turuntiellä noin 23 000 (raskas 7 %) ja Lintuvaarantiellä noin 16 000 ajoneuvoa (raskas 4 %) (Espoo 2020).
Liikenne ja katupöly ovat suurimmat ilmanlaatuun vaikuttavat päästöt. Pistelähteiden vaikutus mittaustuloksiin on vähäinen.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 22 m merenpinnasta
Tikkurilan mittausasema edustaa vilkasliikenteisen keskustan ilmanlaatua Vantaalla. Asema sijaitsee lähellä Tikkurilantien, Neilikkatien ja Ratatien liikennevaloristeystä, jalkakäytävien rajaamalla nurmikkoalueella. Tikkurilantiehen on 7 m, läheiseen risteykseen 27 m ja jalkakäytävän reunaan 4 m. Lähistöllä alle 50 m etäisyydellä on 8-kerroksisia asuintaloja ja 70 m etäisyydellä hotelli Vantaa. Maasto on avointa etelään ja kaakkoon.
Ilmanlaatuun alueella vaikuttaa lähialueen vilkas liikenne ja katupöly. Vuonna 2021 liikennemäärä Tikkurilantiellä oli noin 12 600 ajon/vrk (raskas 7 %) ja Ratatiellä 6 400 (raskas 17 %). (Vantaa 2022).
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, SO2, O3, BC, LDSA, hiukkasten lukumäärä ja kokojakauma, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 59 m merenpinnasta
Luukin mittausasema on pääkaupunkiseudun alueellinen tausta-asema, joka kuvaa ilmanlaatua seudun taajamien ulkopuolella maaseutumaisessa ympäristössä. Mittausasema sijaitsee Espoossa Luukintien varrella ja aivan Suur-Helsingin golf-kentän laidalla. Avoimen golf-kentän ulkopuolella on metsäinen ulkoilualue.
Mittausasema on avoimella paikalla ja etäällä vilkasliikenteisistä liikenneväylistä ja suurista pistelähteistä. Etäisyys Vihdintielle on noin 0,8 km. Vuonna 2019 liikennemäärä Vihdintiellä oli noin 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (raskas noin 9 %) (Espoo 2020).
Mittaustuloksiin vaikuttaa satunnaisesti viereinen Luukintie ja sen liikenne sekä alueellinen ja maamme rajojen ulkopuolinen kaukokulkeuma.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, SO2, LDSA, metallit, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 13 m merenpinnasta
Jätevoimalan läheisyydessä seurataan ilmanlaatua vuoden 2023 ajan. Mittauksilla selvitetään jätteenpolton vaikutusta ilmanlaatuun. Mitattuihin pitoisuuksiin vaikuttavat pääasiassa kaukokulkeuma ja myös energiantuotannon päästöt. Mittauksilla selvitetään myös pitoisuuksien kehittymistä. Aiemmin samassa paikassa on mitattu vuonna 2015.
Mittausasema sijaitsee tausta-alueella Sotungissa, Rapuojantien ja Sotungintien risteyksessä. Etäisyys Vantaan Energian jätevoimalaan on noin 700 metriä.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, CO, CO2, BC, LDSA, PAH ja säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 30 m merenpinnasta
Tapanilassa seurataan ilmanlaatua vuosien 2022 ja 2023 ajan. Lähiympäristössä on runsaasti pientaloasutusta ja alueen kadut ovat vähäliikenteisiä.
Mittauksilla selvitetään ilmanlaatua pientaloalueilla ja miten puunpoltto vaikuttaa ilmanlaatuun. Pientaloalueiden ilmanlaatuun vaikuttavat yleensä tulisijojen käyttö ja katujen pölyäminen. Tulisijojen käyttö on seudulla usein satunnaista lisälämmitystä, mutta koska asuinalueet ovat kaupunkialueilla tiiviitä, voi lähinaapurille koituva savuhaitta olla merkittävä. Paikalliseen ilmanlaatuun vaikuttavat ratkaisevasti myös maastonmuodot ja sääolot, joiden vuoksi ilmanlaatu voi heiketä paikallisesti etenkin kylminä ja heikkotuulisina päivinä.
Mittauksilla selvitetään myös ilmanlaadun kehittymistä. Aiemmin samassa paikassa on mitattu vuonna 2013.
Tapanilan mittausasema sijaitsee Tuomaankujan ja Kertojantien risteyksessä Kertojanpuistossa. Lähiliikenteellä ei ole merkittävää vaikutusta mittausasemalla mitattuihin pitoisuuksiin, koska liikennemäärät alueella ovat vähäisiä.
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 15 m merenpinnasta
Kauniaisten keskustassa seurataan ilmanlaatua vuoden 2023 ajan. Mittauksilla selvitetään vilkasliikenteisen alueen ilmanlaatua. Mitattuihin pitoisuuksiin vaikuttavat pääasiassa liikenteen päästöt ja katupöly. Mittauksilla selvitetään myös pitoisuuksien kehittymistä. Aiemmin samassa paikassa on mitattu vuonna 2018.
Mittausasema sijaitsee Kauniaistentien etelälaidalla, Tunnelitien risteyksen kohdalla, kaupungintalon läheisyydessä. Etäisyys Kauniaistentien laitaan on noin 8 m. Liikennemäärä Kauniaisten tiellä on noin 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (Espoo, 2022).
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, BC, LDSA, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 33 m merenpinnasta
Vilkasliikenteisen Hämeenlinnanväylän pientareella Kaivokselassa seurataan ilmanlaatua vuosien 2022 ja 2023 ajan. Mittausten tavoitteena on selvittää, kuinka korkeiksi pitoisuudet nousevat pääväylän välittömässä läheisyydessä.
Mittauksilla selvitetään myös ilmanlaadun kehittymistä. Aiemmin samassa paikassa on mitattu vuosina 2015-2016.
Mittausasema sijaitsee Hämeenlinnanväylän itäpientareella Vaisalan testiaseman vieressä. Mittausaseman ympäristö on avointa ja se tuulettuu hyvin. Mittausympäristön ilmanlaatuun vaikuttavat voimakkaimmin liikenteen päästöt ja katupöly. Hämeenlinnanväylän liikennemäärä oli vuonna 2019 noin 52 100 ajoneuvoa arkivuorokaudessa (Väylä, 2021).
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, NO, NO2, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 47 m merenpinnasta
Keravan keskustassa seurataan ilmanlaatua vuoden 2023 ajan. Mittauksilla selvitetään Uudenmaan vilkasliikenteisten alueiden ilmanlaatua sekä seurataan ilmanlaadun kehittymistä Uudellamaalla. Aiemmin samassa paikassa on mitattu vuosina 2017, 2010 ja 2005.
Keravan mittausasema sijaitsee kaupungin keskustassa kauppatorin pysäköintialueella Keskustan Kehän koillislaidalla. Liikennemäärä Keskustan Kehällä on noin 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (Kerava, 2022).
Aseman nimi ja lyhenne: Lohja, Lohja2, Lohja Harjula
Osoite: Kullervonkatu 7, Lohja
Koordinaatit (ETRS-GK25FIN): 6682181 : 25448468
Mittausvuodet: 2020 →
Mittausparametrit vuonna 2023: PM10, PM2,5, NO, NO2, säätietoja
Näytteenottokorkeus: 4 m maanpinnasta, 74 m merenpinnasta
Lohjalla seurataan ilmanlaatua toimintakeskus Harjulan pihalla. Mittauksilla selvitetään kaupunkiympäristön taustatasoa Uudellamaalla. Lohjan mittausasema on kaupunkitausta-asema, joka sijaitsee etäällä vilkasliikenteisistä kaduista. Mittausasemalla mitatut epäpuhtauspitoisuudet edustavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat yleisesti Uudenmaan kuntien keskustojen asuinalueilla.
Mitattuihin pitoisuuksiin vaikuttavat pääasiassa ajoneuvojen päästöt sekä katupöly. Viereisen Kullervonkadun liikennemäärät ovat vähäisiä. Vilkkaiden liikenneväylien lähellä pitoisuudet nousevat selvästi Lohjan mittaustuloksia korkeammiksi.
Näytteenottokorkeus: 2 m maanpinnasta, 19 m merenpinnasta
Karjaalla seurataan ilmanlaatua vuoden 2023 ajan. Lähiympäristössä on pientaloasutusta ja alueen kadut ovat vähäliikenteisiä.
Mittauksilla selvitetään ilmanlaatua pientaloalueilla ja miten puunpoltto vaikuttaa ilmanlaatuun. Pientaloalueiden ilmanlaatuun vaikuttavat yleensä tulisijojen käyttö ja katujen pölyäminen. Tulisijojen käyttö on seudulla usein satunnaista lisälämmitystä, mutta koska asuinalueet ovat kaupunkialueilla tiiviitä, voi lähinaapurille koituva savuhaitta olla merkittävä. Paikalliseen ilmanlaatuun vaikuttavat ratkaisevasti myös maastonmuodot ja sääolot, joiden vuoksi ilmanlaatu voi heiketä paikallisesti etenkin kylminä ja heikkotuulisina päivinä.
Karjaan PAH- ja LDSA-tulokset kuvaavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat asuessaan tiiviisti rakennetuilla vanhoilla pientaloalueilla. Lähiliikenteen vaikutus ilmanlaatuun on vähäinen, koska liikennemäärät alueella ovat pieniä.